Stoptober is bij velen een begrip geworden

Met ruim 38.000 deelnemers kan de landelijke campagne Stoptober – 28 dagen stoppen met roken in oktober –een succes worden genoemd. Hoeveel deelnemers er vanuit Gelderland-Zuid meededen is nog niet bekend. Deze cijfers worden in de loop van november gepubliceerd. GGD Gelderland-Zuid is tevreden hoe de campagne de eerste keer in de regio is uitgezet en kijkt terug op enkele mooie resultaten.Start van de campagne
De eerste uitvoering van Stoptober startte in de regio met startmomenten in Tiel en Nijmegen.  De Tielse zanger Frans Duijts gaf zijn medewerking aan de campagne. Hij was al enkele jaren geleden gestopt met roken maar vond de campagne een zeer goed initiatief en zette zich hiervoor graag als lokale ambassadeur in. Hij gaf enkele interviews en via twitter en facebook riep hij zijn volgers op mee te doen en de berichten door te sturen aan anderen.

Whats-app groep
Frans Duijts gaf de Stoptober-bal door aan de Tielse wethouder Henk Driessen en deze nam daarmee de uitdaging aan om te stoppen met roken. Hij organiseerde een whatsapp – groep van rokers die met hem de poging wilden wagen om te stoppen. Eén van deze groepsleden zegt hierover: “De eerste 28 dagen van mijn rookloze leven zitten er op! De stoptober-app en de whatsapp-groep met collega-rokers waren een goede steun. Vooral in ons whatsappgroepje kon je steun zoeken als het even tegen zat. Hoe moeilijk ik het af en toe ook vind, het zou wel heel erg zonde zijn om nu te stoppen met stoppen. Al zoveel bespaard, al zoveel sigaretten niet gerookt (in mijn geval bijna 500!!!) en vooral al zoveel voordelen behaald. Ik ga dus door”.

Samen volhouden
In Nijmegen gaf de onlangs met roken gestopte wethouder Bert Frings de bal door aan een jonge inwoonster van Nijmegen. Ze vertelt:  “Ik kreeg bij de start van Stoptober in Nijmegen van de wethouder de vraag of ik mee wilde doen. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Ik wilde al veel langer stoppen met roken. Ik heb mij samen met mijn vriend aangemeld voor Stoptober. De steun die je aan elkaar hebt is erg belangrijk. Zeker tijdens moeilijke momenten. Bijvoorbeeld als we gezellig op de bank zitten met een drankje. Dan is de zin in een sigaret het grootst.  Maar we hebben volgehouden!  Dit moest ons gewoon lukken. Ook omdat ik wist dat er zoveel duizenden andere deelnemers waren aan Stoptober! Dat stimuleerde enorm. Ik heb het Stoptober-logo op Facebook bij mijn naam staan, dat was ook een stimulans. En ik deelde de berichten die op Twitter en Facebook staan. Ik hoop dat Stoptober echt een succes is geweest voor alle stoptoppers. Mijn vriend en ik houden het in ieder geval ook na deze 28 dagen vol!”

Regionaal bereik
De GGD heeft de campagne in de regio zo breed mogelijk verspreid.  In nauwe samenwerking met ZZG Zorggroep is Stoptober onder de aandacht gebracht van cliënten en medewerkers en zijn de ZZG-trainers van de stoppen met roken training ‘Pakje Kans’ betrokken bij de campagne. De Gelderse Sport Federatie heeft alle bedrijven in Gelderland die meededen aan hun campagne ‘De Fitste organisatie van Gelderland’ geïnformeerd over Stoptober.  

Vooruitblik 2015
Het is te verwachten dat de campagne volgend jaar een vervolg krijgt. De GGD heeft al wel ideeën hoe de campagne in de regio verder uitgerold kan worden. Zo wil de GGD bijvoorbeeld ook de scholen benaderen.  Dit past goed bij de al lopende activiteiten van de GGD zoals ‘De Gezonde School’ en ‘Ik kies Rivierenland gezond’. 

Cookieinstellingen