Wat kost een onnodige uitruk van de brandweer?

BEUNINGEN, 21 maart 2011 – Van een onnodige uitruk is sprake wanneer de brandweer wordt opgeroepen maar er uiteindelijk niets aan de hand is. Zodra een dergelijke melding bij de meldkamer binnenkomt, wordt het gehele korps van Beuningen gealarmeerd. Dit betekent dat er 28 brandweervrijwilligers worden opgeroepen om naar de kazerne te komen. Afhankelijk van rang en functie ontvangt een vrijwilliger een vergoeding tussen de 20 en 30 euro bruto per uur. Voor 28 personen betekend dit een gemiddelde kostenpost van  € 700,00.Bij een te late terugmelding komen er ook nog kosten bij voor de schoonmaak en het testen van de gelaatsmaskers. Zolang er geen terugmelding is gaat men er immers nog vanuit dat het om een serieuze brandmelding gaat en de manschappen zullen dus ook hun ademluchttoestel onderweg omhangen en aansluiten. Bij terugkomst moeten de maskers opnieuw gereinigd en getest worden. Een gedeelte van de kosten van een uitruk zit ook in brandstof en afschrijving van het brandweervoertuig. Al deze kosten bij elkaar verantwoorden een dwangsom van € 750,- per melding.

BEUNINGEN, 21 maart 2011 – Van een onnodige uitruk is sprake wanneer de brandweer wordt opgeroepen maar er uiteindelijk niets aan de hand is.

Zodra een dergelijke melding bij de meldkamer binnenkomt, wordt het gehele korps van Beuningen gealarmeerd. Dit betekent dat er 28 brandweervrijwilligers worden opgeroepen om naar de kazerne te komen. Afhankelijk van rang en functie ontvangt een vrijwilliger een vergoeding tussen de 20 en 30 euro bruto per uur. Voor 28 personen betekend dit een gemiddelde kostenpost van  € 700,00.

Bij een te late terugmelding komen er ook nog kosten bij voor de schoonmaak en het testen van de gelaatsmaskers. Zolang er geen terugmelding is gaat men er immers nog vanuit dat het om een serieuze brandmelding gaat en de manschappen zullen dus ook hun ademluchttoestel onderweg omhangen en aansluiten. Bij terugkomst moeten de maskers opnieuw gereinigd en getest worden. Een gedeelte van de kosten van een uitruk zit ook in brandstof en afschrijving van het brandweervoertuig. Al deze kosten bij elkaar verantwoorden een dwangsom van € 750,- per melding.

 

Hoe vaak komt dit voor per jaar?
Dus hoeveel onnodige meldingen krijgt de brandweer?

In 2007 waren er 92 loze meldingen. In dat jaar is gestart met het project TOOM (Terugdringen onechte en ongewenste meldingen). In 2008 en 2009 zijn er resp. 75 en 76 loze meldingen geweest. In 2010 waren dit er slechts 49. Het project TOOM lijkt dus zijn vruchten af te werpen (let wel, 49 loze meldingen is nog ruim 20% van de uitrukken van brandweer Beuningen).

Het project TOOM  loopt inmiddels al enkele jaren. Het opleggen van dwangsommen is een laatste dwangmiddel. In het voortraject worden al afspraken met de bedrijven gemaakt om maatregelen te treffen om ongewenste meldingen te voorkomen. Pas als deze maatregelen niet worden getroffen, of onvoldoende resultaat hebben, zal er een dwangsom per melding opgelegd worden.  

 

Cookieinstellingen