Beuningen heeft halve koopzondagen

Foto:

Krap de helft van de winkels zijn open en ook de helft van de potentiële bezoekers lijken maar te komen. Of is maar de helft  open omdat er zo weinig publiek komt?Misschien is het ook wel gewoon tijd om de vraag te stellen of er nog wel behoefte is aan koopzondagen. Naar aanleiding van de aanpassing van de Winkeltijdenwet (Wtw) in juli 2013 waarbij detailhandel alle zondagen open mochten zijn, hield de gemeente Beuningen in september een enquête. Doel was te inventariseren waar behoefte aan was en dat mee te nemen in de nieuw vast te stellen Winkeltijdenverordening van de gemeente Beuningen.

65,35% van de respondenten gaven aan het toch wel handig te vinden als de winkels vaker open zouden zijn en 77% procent vond ook dat de winkeliers zelf moesten beslissen hoe vaak ze open gingen en dat de gemeente daar geen maximum aan moest verbinden. Naar aanleiding van deze uitkomsten besloot de gemeente in november 2013 om de koopzondagen vrij te geven.

Vanaf dat moment mogen de winkels op alle zondagen en feestdagen tussen 12.00 en 19.00 uur open zijn. Supermarkten mogen op zondagen open tussen 13.00 en 17.00 uur. De ondernemers in het centrum van Beuningen hebben toentertijd aangegeven het voldoende te vinden om het aantal van vijf zondagen aan te houden. Deze koopzondagen willen ze zoveel mogelijk koppelen aan een evenement. Nu, nog geen half jaar later en ondanks alle moeite van het centrummanagement om het centrum en de koopzondagen aantrekkelijker te maken, lijkt de koopzondag in Beuningen op het trekken aan een dood paard.

Geen uitzondering
Het centrum van Beuningen is daarmee geen uitzondering. Alle winkelgebieden in het land, of dat nu in steden of dorpen is, worstelen met dit probleem. Het is bovendien niet alleen de slecht bezochte koopavonden en -zondagen maar ook leegstand draagt bij aan de negatieve spiraal. Regelmatig worden er symposia georganiseerd om met zijn allen te analyseren hoe dit fenomeen een halt toegeroepen kan worden.

Afgelopen woensdag organiseerde de Provincie Gelderland het symposium ‘Gelderland werk(t) aan de winkel‘. Ook ambtenaren van de gemeente Beuningen waren aanwezig maar of zij daar de toverwoorden gehoord hebben is te betwijfelen. Feit is dat de markt verandert. Er zijn webwinkels als alternatief voor het traditioneel winkelen, mensen zijn steeds mobieler en komen verder dan de winkel om de hoek. Ook de vergrijzing speelt een rol. Jonge gezinnen moeten nu eenmaal meer aankopen doen.

De kinderen groeien en hebben telkens nieuwe kleding en schoolspullen nodig. Tussen de periode van kinderwagen en het rijbewijs zitten alleen al heel wat transportmiddelen. Van loopwagen, loopfietsje, fietsen in  verschillende maten en misschien zelfs nog een scooter.  (En alle reparaties niet te vergeten). Zo is er ook de babykamer dat uitgroeit naar een tienerkamer. Kassa voor de kledingwinkels, de Hema’s en de Blokkers, fietsenwinkels en Gamma’s. De vijftigplussers daarentegen hebben de kinderen (bijna) de deur uit en hebben alles inmiddels wel naar hun zin ingericht. Een programma als Eigen huis en tuin laat ze niet meer naar de Praxis rennen. Als ze er de portemonnee al naar hebben.

Bewustwording
Hoe ziet de samenleving er over pakweg twintig jaar uit en waar is dan nog behoefte aan. Is de aflopende belangstelling voor de koopzondag ‘eigen schuld’ van de middenstand of is het een logisch gevolg van de veranderingen in de maatschappij? Of is het misschien tijd om als consument wat verder te  kijken dan het internet? Gaat het alleen om de korte termijn behoefte, namelijk zo goedkoop mogelijk uit zijn of is er ook een langere termijn inzicht? Als je op internet een stofzuiger ziet en op vergelijkingssite bepaald hebt welk merk en type je wil hebben en waar je die het goedkoopst kunt kopen, bestel  je het daar dan of zou je die niet toch bij de middenstander in het dorp halen? De middenstander waar je misschien ook (of erger, alleen dan) naar binnen loopt om te vragen of ze de vereniging waar je zelf of je kinderen op zitten, wilt sponsoren? Weet dat als die middenstanders één voor één  de deuren dichttrekken, je leefomgeving ook stukje bij beetje aan kleur verliest.

Was alles maar zo gemakkelijk
Van diegenen die het bovenstaande lezen denkt de ene helft misschien  wel “verhip, inderdaad. Laat ik daar maar bewuster mee omgaan.” Maar, de andere helft denkt “het kan wel zijn maar ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee en het eind van de maand moet ik ook nog zien te halen.” Moraal van het verhaal is dat alles twee kanten heeft maar, als de ene helft die onbewust handelt en door bewustwording een klein stukje verandering teweeg kan brengen, dat vervolgens ook doet, dan is er toch wat gewonnen. En als de winkels nu alleen op zondagen open gaan als er behoefte aan is dan hebben de winkeliers lekker rustige weekenden en goede omzet door de weeks en op die zondagen die ze wel open zijn omdat de inwoners van Beuningen massaal op internet gaan kijken maar niet kopen en wel het centrum ingaan om de plaatselijke economie aan de gang te houden.

Gerelateerd(e) bericht(en)
20-11-2014 Koopzondagen gemeente Beuningen
01-11-2013 Supermarkten op op zondag
26-09-2013 Resultaten enquête koopzondagen Beuningen
28-08-2013 Doe mee aan enquête koopzondagen gemeente Beuningen

Cookieinstellingen