Ondernemers gaan meewerken aan formulering centrumvisie

Foto:

Leegstand in Beuningen valt nog mee in vergelijking met de gemiddelde situatie in Nederland. Dat bleek gisteren tijdens een door de gemeente georganiseerde kennisavond voor ondernemers. Het is daarom te verwachten dat de leegstand toe zal nemen maar, door in te spelen op het veranderende gedrag van de consument is het mogelijk om de huidige positie vast te houden en te verbeteren. De aanwezigen zijn zich ervan bewust dat verandering nodig is.

De gemeente wilt een centrumvisie ontwikkelen en dit samen met de ondernemers doen. Tijdens de kennisavond werden de deelnemers bijgepraat over de ‘retail-ontwikkelingen’ in Nederland door een adviseur van Droogh Trommelen en Partners (DTNP). Karel Trommelen: “De behoefte van de consument verandert continu en online winkelen sluit op dit moment daar op aan. Voorheen moest je, wilde je je voor een aankoop oriënteren, de stad in. Tegenwoordig doet men dat online en zul je als ondernemer de bezoekers naar je winkelgebied moeten trekken door het aantrekkelijk te maken en een beleving te bieden. Dat maakt je onderscheidend ten opzichte van het online winkelen.”
“Beuningen heeft vier supermarkten in het centrum wat ervoor zorgt dat er zo’n 10.000 winkelbezoeken per supermarkt (de twee grootste, AH en Jumbo) per week zijn. De ondernemers die binnen een straal van 50 meter van die supermarkten afzitten, hebben daar het meeste voordeel van. Onderzoek wijst uit dat zo’n 65% van de consumenten het boodschappen doen, combineert met het bezoeken van nog een andere winkel. Dat gegeven moet gebruikt worden om de consument verder het winkelgebied in te trekken en ze daar langer te houden.”
Bij het maken van de toekomstvisie wordt ook het verzoek van Van Cranenbroek meegenomen. De gemeente laat een extern bureau onderzoeken wat de mogelijke invloeden van dit bedrijf zijn op de omgeving. “De positie van de ondernemers in het centrum en de verkeersafwikkeling worden bijvoorbeeld in dat onderzoek meegenomen”,  licht Henk Palm, bedrijfscontactfunctionaris van de gemeente Beuningen toe. “Het gaat dan niet om een of twee ondernemers maar om het totaaleffect. Mocht dat onderzoek positief uitvallen voor Van Cranenbroek, dan moet ook de Provincie nog uitspraak doen. Het is daarom nog lang niet duidelijk wat de uitkomst is maar we moeten de scenario’s en effecten wel inventariseren en dit meenemen in de op te stellen toekomstvisie.”
Van de ongeveer vijftig aanwezige ondernemers spraken enkelen hun bezorgdheid uit. Winkels met artikelen die ook in het assortiment van Van Cranenbroek zitten vrezen het meest om hun omzet. Het Kadopaleis zegt dat hij het oneerlijke concurrentie vindt als je de huurprijzen in het buitengebied ziet in vergelijk met het centrum. “Van Cranenbroek heeft straks evenveel oppervlakte aan carnavalskleding als mijn hele winkel is. Ik vraag de gemeente dan ook om goed na te denken en niet hun ziel te verkopen.” Er waren ook ondernemers van mening dat er juist kansen liggen met een dergelijke publiekstrekker binnen de gemeente.
De ondernemers hebben zich op kunnen geven om de komende maanden in projectgroepen met de gemeente te gaan werken aan een centrumvisie. 
Dit bericht is een Facebook-hoogtepunt 
(meer dan 1.000 bereikte personen op FB)
Gerelateerd(e) bericht(en)
Cookieinstellingen