Communicatiestylist Mitch Huguenin

Foto:

Vanaf deze week deelt communicatiestylist Mitch Huguenin via beuningen.nieuws.nl zijn kennis met ondernemers in de gemeente. Op deze plek zal zijn nieuwe e-book ‘Van CLICK naar KLIK’ in delen worden gepubliceerd. Uiteindelijk zullen de 8 hoofdstukken gratis als compleet e-book te downloaden zijn.

Mitch is gespecialiseerd in ‘communicatie met de doelgroep’ en helpt ondernemers om zich zo optimaal mogelijk aan hun klanten te presenteren.

Hij doet dit met zijn bedrijf iWords in Beuningen.

Via blogs op zijn website (www.iwords.nl) geeft Mitch tips en advies over uiteenlopende onderwerpen. Deze hebben uiteraard allemaal te maken met het onderwerp ‘communicatie’.

Wij wilden hier meer over weten en stelden hem een paar vragen…

‘Communicatiestylist’, dat is niet bepaald een bekend beroep?

“Ha, ha. Nee, daar heb je gelijk in. Die term is nog niet erg bekend. Je zou kunnen zeggen dat ik de eerste communicatiestylist van Nederland ben.

Aan mij dus de schone taak om die titel op de kaart te zetten. Dat lukt trouwens al prima.”

Wat doet een communicatiestylist eigenlijk?
Je moet het een beetje vergelijken met iedere andere soort stylist die je kent. Je hebt bijvoorbeeld al nagelstylisten, haarstylisten, kledingstylisten en interieurstylisten.

Een interieurstylist bekijkt samen met jou je huidige interieur. Vervolgens brengt hij je wensen in kaart en zorgt er daarna voor dat de uitstraling van je interieur weer helemaal up to date is. Jij blij en je bezoek ziet een interieur dat echt bij je past.

Als communicatiestylist doe ik eigenlijk hetzelfde. Ik bekijk de communicatiestijl die je nu hebt en ga vervolgens met jou in gesprek om er achter te komen wat je eigenlijk wilt bereiken bij je doelgroep.

Met die kennis ga ik aan de slag. Soms geef ik een grondig advies, soms ga ik zelf aan de slag met de teksten, website of visuals. En soms leer ik een ondernemer via training of coaching hoe ze het meest optimale effect kunnen bereiken.

En je moet dat ruim zien. Al je uitingen kunnen in aanmerking komen voor communicatiestyling. Denk aan je website, advertenties, folders, zakelijke e-mail en logo. Maar ook bijvoorbeeld je lichaamstaal is van invloed op je uitstraling.

Dus je bent o.a. tekstschrijver, vormgever en trainer? Zijn dat niet te veel verschillende disciplines?

Grappig dat je dat vraagt. Ik hoor dat namelijk wel vaker.

Zelf noem ik dat ‘Het Da Vinci-effect’. Daar bedoel ik dan mee dat Leonardo da Vinci zich prima wist te redden binnen verschillende disciplines. Hij was bijvoorbeeld schrijver, beeldhouwer, schilder, componist enz. Kon hij allemaal prima.

Nou kan ik natuurlijk niet bij da Vinci in de schaduw staan, maar het is interessant om te zien dat als een artiest bijvoorbeeld zingt, componeert, produceert, kan dansen en ook nog een stuk of twee instrumenten behoorlijk kan bespelen, niemand daar vreemd van opkijkt.

In mijn vak wordt daar toch nog wat ‘wantrouwend’ tegenaan gekeken. Maar vooralsnog vinden mijn klanten het alleen maar prettig dat ze het hele pakket onder één dak kwijt kunnen. En daar doe ik het natuurlijk voor.

Laatste vraag: waar zal je e-book (Van CLICK naar KLIK) over gaan? En wat hebben onze lezers eraan?

Het e-book is bedoeld om ondernemers te helpen hun website zodanig in te richten dat de bezoekers krijgen wat ze verwachten. In het eerste hoofdstuk leg ik precies uit wat ik daarmee bedoel.

Alleen op die manier bereik je het meest optimale effect en is de kans veel groter dat een bezoeker ook daadwerkelijk een betalende klant wordt.

In ieder geval zullen ze waarschijnlijk na het lezen van de 8 hoofdstukken anders (en hopelijk kritischer) gaan kijken naar de eigen website en communicatiestijl. En met mijn tips kunnen ze dan op een simpele manier zelf aan de slag om beter voor de dag te komen bij hun doelgroep. Of niet natuurlijk, want het blijft advies. En daar kun je natuurlijk mee doen wat je wel of niet wilt…

Lees hier het eerste hoofdstuk van het e-book ‘Van CLICK naar KLIK’.

iWords.nl

Cookieinstellingen