Van CLICK naar KLIK – 1 | Geef je websitebezoekers wat ze verwachten

Foto:

Dit e-book (in 8 hoofdstukken) is geschreven met de ondernemer als uitgangspunt. Het maakt daarbij niets uit of je al jaren als professional bezig bent, of net vorige week bij de KvK zat voor je allereerste inschrijving.

In alle gevallen helpen de hoofdstukken in dit e-book jou om je website zodanig in te richten dat je bezoekers krijgen wat ze verwachten. Ik laat je stap voor stap zien wat je minimaal nodig hebt om potentiële klanten zo snel mogelijk te verleiden om iets met jouw aanbod te doen.
Oftwel: van CLICK naar KLIK
Om het allemaal lekker overzichtelijk te houden, heb ik in alle voorbeelden gekozen voor een zzp’er die zijn brood verdient met het leveren van diensten. Dat betekent trouwens niet dat je niets van dit e-book kunt leren als je producten verkoopt of met een team van personeelsleden werkt.
De basis blijft het zelfde. Alleen de invulling is iets anders.
Wat je niet gaat leren
Ik ga je niets vertellen over SEO (zoekmachineoptimalisatie) . Want daar hebben andere specialisten al prima handleidingen over geschreven. Ja, het is belangrijk. En ja, je hebt het gewoon nodig. Maar dit e-book gaat over de KLIK ná de CLICK. SEO is het stukje vóór de CLICK.
Je krijgt van mij ook geen taalles. Ik ga ervan uit dat je prima zelf in staat bent om een foutloze tekst te produceren. En als je daar toch nog wat moeite mee hebt, vertrouw ik erop dat je iemand inschakelt die je daarmee kan helpen.
Dit e-book gaat ook niet over jou.
We gaan het hebben over wat je klanten verwachten, niet andersom. Een website werkt namelijk het beste als je alles doet met je doelgroep in gedachte.
Waar gaan we het dan wel over hebben?
Dit e-book bestaat uit 8 hoofdstukken. Op dit moment zit je daar al de eerste van te lezen. Dus dat schiet al lekker op…
Vervolgens ga ik het hebben over 5 pagina’s van je website:
Home
Diensten
Tarieven
Over…
Contact
Dit zijn namelijk de 5 pagina’s die de absolute basis van je website vormen. Afhankelijk van je aanbod, kun je hier natuurlijk relevante pagina’s aan toevoegen.
Maar…
Maak het niet te gek. Ik vertel je daar later meer over.
Het 7de en 8ste hoofdstuk gaan over:
E-mail
Social Media
Twee onderwerpen die vaak te weinig aandacht krijgen bij bedrijven. Maar vooral die e-mail is een enorm belangrijk onderdeel van je communicatiestijl.
Laten we beginnen…
Geef je websitebezoekers wat ze verwachten
Om je website zo goed mogelijk in te richten, is het handig om te weten dat mensen gewoontedieren zijn. Ze verwachten uiteenlopende zaken aan te treffen zoals ze die gewend zijn. Als ze worden geconfronteerd met iets dat afwijkt van ‘de norm’, raken ze in de war en treedt een oer-reflex in werking: vluchten!
Dat wil je natuurlijk niet. Want een bezoeker die teleurgesteld je website verlaat (vlucht), zie je doorgaans nooit meer terug. En dat kost omzet.
De makkelijkste manier om zo’n vluchtreflex te begrijpen, is met een voorbeeldje…
Stel dat jij een nieuwe auto gaat kopen en in de showroom stap je in een model waar je oog op is gevallen. Maar eenmaal in de auto, blijken de pedalen, het stuur en de versnellingspook op een andere plek te zitten.
Sterker nog: ze hebben een andere naam gekregen: voet-bedienings-cluster, bocht-maak-cirkel en harder-zachter-terugrij-hendel.
Als je lekker avontuurlijk bent aangelegd (en zeeën van tijd hebt), geef je het misschien een kans en ga je proberen te ontdekken of je met al dit ongebruikelijke gedoe uit de voeten kunt.
Maar, als je bent zoals de meeste mensen, stap je waarschijnlijk direct weer uit en gaat op zoek naar een meer vertrouwd modelletje.
En zo werkt dat dus ook met websites.
Hieronder zie je wat een bezoeker op de homepage van jouw website verwacht aan te treffen.

homepage-indeling-620

Als je te veel afwijkt van dit model, dwing je de bezoeker om extra tijd te besteden aan het doorgronden van bijvoorbeeld het navigatiemenu en wat er nou eigenlijk op deze site te halen is. En omdat internetgebruikers altijd haast hebben, zullen ze die tijd niet nemen.

Er zijn tenslotte genoeg andere kandidaten te vinden in de zoekresultaten van Google.
In het volgende hoofdstuk leg ik je uit waarom een homepage er uit hoort te zien zoals in het voorbeeld hier boven. Ik vertel je dan waarom de verschillende onderdelen een bepaalde plek hebben en welke zaken je absoluut moet zien te vermijden.
Ben je ondertussen alvast nieuwsgierig geworden naar wat andere tips en adviezen voor jouw bedrijf? Klik dan even langs de blogs op mijn website. Daarin behandel ik verschillende onderwerpen om je te helpen beter met je doelgroep te communiceren. 
 
Ik beloof je plechtig dat je mij daarvoor niets hoeft te betalen…
Communicatiestylist Mitch Huguenin gebruikt zijn kennis op het gebied van communicatie om ondernemers te helpen zich zo goed mogelijk aan hun doelgroep te presenteren. Hij doet dit sinds 2010 met zijn bedrijf iWords vanuit zijn ‘kantoor aan huis’ in Beuningen. 
 
Op zijn website www.iwords.nl  geeft hij via zijn blogs tips en adviezen op het gebied van communicatiestyling.  
Cookieinstellingen