Campagne ‘Fietsen is leuker’ in regio Arnhem Nijmegen van start

Foto:

De auto pakken voor een ritje van minder dan 5 kilometer. Een derde van
de inwoners van de stadsregio Arnhem Nijmegen doet dat vaak, zo blijkt
uit onderzoek dat de Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft laten uitvoeren.
De nieuwe campagne ‘Fietsen is leuker’ maakt mensen bewust van deze
onlogische gewoonte die een zware druk legt op de bereikbaarheid van de
regio. Want voor korte ritten in en om de stad is de fiets vrijwel
altijd een beter en dus leuker alternatief. De campagne ging zaterdag
met een grote fietskaravaan en veel rumoer en tamtam van start in de
binnensteden van Arnhem en Nijmegen.De afgelopen jaren is het gebruik van de fiets en de e-fiets in de regio Arnhem-Nijmegen op verschillende manieren gestimuleerd. Met onder meer als gevolg dat meer een derde (33%) van de inwoners met de E-bike of fiets naar het werk gaat. Dat is bijna 10% meer dan in de rest van Nederland.

Echter, als het gaat om korte ritten (tot 5 kilometer), pakt 33% van de inwoners nog vaak de auto terwijl men – naar eigen zeggen – ook met de fiets had kunnen gaan. In de praktijk gaat het om het wegbrengen van de kinderen, het ritje naar de bakker, de kapper of de route naar het werk. Veel van deze ritten worden gemaakt binnen de steden Arnhem en Nijmegen zélf en leggen een zware druk op de bereikbaarheid van deze steden. Zonde, want juist voor deze ritten is de fiets vaak een veel beter alternatief.

Focus op voordelen van de fiets
Een vrolijke karavaan van een fietsorkest, bakfietsen, éénwielers en ballonnen trok afgelopen zaterdag door de binnensteden van Arnhem en Nijmegen. Alle deelnemers aan de optocht hadden maar een boodschap: Minder dan 5 kilometer? Fietsen is leuker!

De campagne herinnert mensen op een leuke manier aan alle voordelen van de fiets. Zoals het feit dat het gezond is, maar ook dat je buiten bent, in de zon en de frisse lucht, niet hoeft te zoeken naar een parkeerplek en bovendien een bijdrage levert aan een beter milieu. Dat inwoners van de regio gevoelig voor zijn voor deze argumenten blijkt ook uit het onderzoek. Maar liefst 79% geeft aan dat gezondheid de belangrijkste reden is om de fiets te pakken. Ook het ontbreken van reis- en parkeerkosten (67%) en de bijdrage aan het milieu (53%) zijn voor inwoners belangrijke voordelen van de fiets.

Facebookpagina ‘Fietsen is leuker’
De Facebookpagina Fietsen is leuker maakt deel uit van de campagne en brengt fietsliefhebbers, fervente autorijders en twijfelaars bij elkaar. Een platform om de discussie aan te gaan, ervaringen te delen en elkaar te inspireren en informeren over alles wat fietsen leuker maakt.