Betere reisinformatie voor meer reiscomfort

Foto:

Reizigers krijgen nieuwe informatiediensten tot hun beschikking. Een prijsvraag heeft vijfprojecten opgeleverd waarmee reizigers hun reis bijvoorbeeld beter kunnen plannen. Dewinnaars krijgen financiële steun om hun project te realiseren zodat reizigers vanaf februari2014 over verschillende nieuwe en verbeterde diensten kunnen beschikken.Winnende projecten
Een jury van verkeerskundigen en gedragsdeskundigen heeft vijf ideeën voor nieuwe diensten gekozen die het de reiziger steeds makkelijker maken. De winnaars zijn:

• Be Mobile NV
Mobile Ninja is een persoonlijke mobiliteiten-avatar voor onderweg en de community van alle reizigers in heel Nederland. Hij helpt hen om verplaatsingen betrouwbaarder, veiliger, milieuvriendelijker en goedkoper te maken. Mobile Ninja brengt verkeersadvies direct bij de gebruiker. Een volledig gratis en gebruiksvriendelijke mobiliteitsdienst voor op je smartphone, op je internet browser, maar evengoed op het scherm in je auto.

• Go About BV
Levert een reisplanner die rekening houdt met persoonlijke voorkeuren. Bijzonder is dat deze reisplanner in één oogopslag laat zien wat de reistijden zijn van verschillende alternatieven als de auto, het OV of de fiets. Daarbij kan deze planner combinaties maken tussen bijvoorbeeld het OV en de fiets of een rit deels met de auto en deels met het OV plannen. De reiziger ontvangt alerts als er wat aan de hand is met de geplande reis.

• Goudappel Coffeng BV, Technolution BV en Bohemia BV
De file-ontwijkApp en website adviseert weggebruikers hoe en wanneer te vertrekken en geeft hulp bij gewijzigde omstandigheden onderweg. De kracht is de combinatie van een slimme routeplanner voor OV, auto en fiets met sociale interactie en game-elementen.

• Innovactory en TomTom
TimesUpp zorgt ervoor dat automobilisten op tijd vertrekken. Ze worden niet meer verrast door ernstige vertragingen in het verkeer. Dit komt doordat de TimesUpp App, die gebruik maakt van TomTom Traffic, hen waarschuwt ‘als het tijd is’ zodat ze dan nog een slimme keuze kunnen maken. Vertrekken ze nu of wat later, is er een alternatieve route? Mogelijk kiezen ze vandaag eens voor het OV of de fiets. Hun persoonlijke reisassistent helpt hen hierbij.

• VID Nederland BV
De Verkeers Informatie Dienst (VID) bouwt de bestaande website en app verder uit naar een meer gepersonaliseerde reis-assistent. Bovendien integreert de VID nieuwe informatiesoorten in de dienst, zoals een verwachting van de reistijd en informatie die een overstap naar het OV bij P&R-terreinen ondersteunt.

De komende weken leveren de winnaars prototypes op en in februari 2014 zijn de diensten beschikbaar. Een belangrijke voorwaarde is dat de informatiediensten na 2014 zonder overheidssteun in stand blijven. De indieners hebben daarom moeten aantonen dat er een markt is voor hun dienst. De behoeften en wensen van de reiziger zijn daarbij bepalend.

Goed geïnformeerd op weg

“Met de prijsvraag willen we de informatiediensten voor reizigers een stapje hoger tillen”, zegt projectleider Henk Driessen. “Het idee is dat goed geïnformeerde reizigers slimmer reizen. Dat leidt tot minder vertraging, een betere benutting van de wegen en tot meer comfort voor de reiziger!”
Ook de steeds slimmere voertuigen helpen mensen vlotter van A naar B. Het vergroot bovendien de veiligheid op de weg en maakt steden beter bereikbaar en leefbaar.