Tips als u zich somber of gespannen voelt door het coronavirus

Foto: publiek domein

Bent u somber, gespannen of misschien zelfs angstig door het coronavirus? Dat is begrijpelijk. Dat kan als u alleen bent, maar ook als u samen met andere mensen woont. Praat er samen over met mensen in uw omgeving. Het helpt om af en toe een pauze te nemen. Van uw werk, van de drukte thuis of van het tv-kijken. Ook helpt het om de berichtgeving over het coronavirus even niet te volgen.

Wat kunt u zelf doen om zich beter te voelen?

  • Een gezonde leefstijl helpt om mentaal fit te blijven. Eet gezond en zorg voor voldoende slaap en beweging.
  • Structuur in uw dag helpt ook. Bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd opstaan. En maak een planning  voor uw (thuiswerk)dag en neem geregeld een korte pauze.
  • Gebruik liever geen alcohol of drugs om met uw emoties om te gaan.
  • U kunt uw zorgen en ongerustheid verminderen door minder vaak te kijken of luisteren naar berichtgeving in de (sociale) media.
  • Ga af op de feiten. Zoek betrouwbare informatiebronnen, zoals de websites van de Rijksoverheid, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of het RIVM. Verzamel informatie waarmee u kunt bepalen hoeveel risico u echt loopt, zodat u redelijke voorzorgsmaatregelen kunt treffen.
  • Praat over uw emoties. Krop ze niet op. Praten met mensen die u vertrouwt kan helpen. Hou contact met vrienden, familie en collega’s via e-mail en telefoon.
  • Als u er met uw omgeving niet uitkomt, zoek dan contact met een getrainde vrijwilliger of professionele hulpverlener.

Ook kunt u bij aanhoudende klachten terecht bij uw huisarts. De huisarts kan u snel de juiste soort hulp bieden en doorverwijzen naar andere hulpverleners zoals een psycholoog of een therapeut.

Hulplijnen voor als u zich somber of gespannen voelt

U kunt bellen of chatten met de volgende hulplijnen als u over iets wilt praten, iets wilt vragen of iemand zoekt die naar u luistert:

Hulplijnen voor jongeren

  • De Kindertelefoon: 0800 0432. Voor alles wat je bezighoudt. Elke dag, van 11.00 tot 21.00 uur. Ook via chat.
  • Ease.nl:  043 2058106 of 06 82410040. Voor jongeren tussen de 12 en 25, die ergens mee zitten en daar over willen praten. Ma-do van 15.00 tot 18.00 uur. Ook via chat, Facebook of Instagram.

Hulplijnen voor volwassenen

  • De Luisterlijn: 0900 0767. Voor wie behoefte heeft aan een luisterend oor. 7 dagen per week, 24 uur per dag. Ook via chat en mail.
  • Mind-Korrelatie: 0900 1450 of 06 13863803 (WhatsApp). Voor hulp bij psychische of mentale problemen. Op werkdagen van 09.00 tot 22.00 uur. Ook via chat en mail.
  • ADF Stichting: 0343 753 009 Hulplijn voor mensen met angst-, dwang- en fobieklachten. Elke dag van 9.00 tot 13.30 uur.
  • Het Rode Kruis: 070 4455888. Hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten. Elke dag van 9.00 tot 21.00 uur.
  • 113 zelfmoordpreventie: 0900 0113. Voor wie denkt aan zelfmoord of met iemand te maken heeft die daaraan denkt. 7 dagen per week, 24 uur per dag.

Hulplijnen speciaal voor ouderen

  • ANBO: 0348 46 66 66. Voor ouderen die vragen hebben over het coronavirus of een praatje willen maken omdat ze alleen zijn. 7 dagen per week, van 09.00 tot 21.00 uur.
  • KBO-PCOB: 030 3400 600. Voor ouderen, ook met een migratie-achtergrond, voor informatie of een luisterend oor. Maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur.

Hulplijnen voor zorgprofessionals

  • ARQ IVP: 088 – 3305500. Landelijke contactpunt voor psychosociale ondersteuning voor zorgprofessionals. 7 dagen per week, van 8.30 tot 21.30 uur.

Reacties