Toen e-mail, telefoon en televisie nog heel gewoon was

Foto:

BEUNINGEN, 13 februari 2013

BEUNINGEN, 13 februari 2013

INGEZONDEN BRIEF (naam bij KPN bekend)

Op 3 december 2012 activeerde wethouder Henk Plaizier van de gemeente Beuningen de eerste glasvezelaansluiting in de gemeente. Oh, wat waren we allemaal blij….

 

“Wij konden ook niet wachten tot het eindelijk ging gebeuren”, vertelt een teleurgestelde klant van KPN. “Eindelijk glasvezel! We kregen een brief dat we op donderdag 24 januari aangesloten zouden worden. Monteur erbij besteld, dan heb je er geen omkijken naar…”

De klant schrijft zijn ervaring van zich af
De monteur zet tijdens de installatie even alle e-mailadressen om en daar gaat het eerste mis. Wij hebben als gezin elk een eigen e-mailbox zodat we ieder apart de e-mail kunnen ontvangen. Al ruim twintig jaar een @planet.nl adres die we graag houden en daarom al jaar en dag bij KPN gebleven want KPN heeft ooit planet overgenomen. De monteur had vier mailboxen bij kpnmail moeten aanmaken en vervolgens elk bestaande mailbox apart in de nieuwe moeten inlezen. Maar dat deed hij niet, nee wij zouden er wel uitkomen als hij alles in één mailbox importeerde. Dan konden we het later op ons gemak uitsplitsen.

 

Achteraf blijkt dat dus niet zo te werken en op zondag bellen met de helpdesk bevestigde dit. Gelukkig kon de KPN dit wel achter de schermen voor ons regelen. Er werd een ticket aangemaakt en binnen drie dagen zou het geregeld zijn. Dag drie (woensdag) krijgen we een belletje en er wordt gevraagd welke e-mailadressen waar naartoe moeten en welke aliasen verwijderd mogen worden. Het was eigenlijk niet eens zo moeilijk; gooi alles weg wat niet op @planet.nl eindigt. Dat ging de dame regelen. Gelukkig hadden we nog alle e-mails, telefoon, televisie en internet….

Verkeerde mailadres weggegooid
Ondertussen komt vrolijk alle e-mail op één laptop binnen en is het met de hele familie dringen om de mails te lezen. Gelukkig hebben we geen geheimen voor elkaar en  zowaar, de volgende dag (donderdag) komt er minder mail op de laptop binnen en blijkt iedereen weer een  eigen mailbox te hebben….. Ja, behalve ik, moi, de heer des huizes. Van mij hebben ze alle aliassen weggegooid en alleen die eindigend op @kpnmail.nl laten staan. Resultaat: nul mailtjes. Gelukkig hadden we nog telefoon, televisie en internet

 

Even bellen?
Tja, dan maar weer bellen met de KPN, het was dus inmiddels donderdag en precies een week na de heugelijke dag dat we op glasvezel zaten. Maar wat blijkt? De telefoonlijn is dood. Gelukkig hebben we tegenwoordig ook nog mobiele abonnementen en na wel tien keer de instructie om ‘een harde reset’ uit te voeren gedaan te hebben, geeft ook de helpdeskmedewerker het op. Een monteur zou binnen drie dagen bellen over de telefoon en wat betreft het e-mailadres kon hij zien dat er een ticket aangemaakt was om het aan te passen. ??? Het is al aangepast maar FOUT.

“Nou meneer, ik kan niets anders voor u doen dan vertellen wat ik hier zie en dat is dat er een ticket aangemaakt is en dat u gewoon moet wachten tot het uitgevoerd wordt en dat kan vijf dagen duren.” ??? Waarom wordt mij zondag verteld dat het 3 dagen duurt, en is er na vier dagen bij alle 4 de mailboxen iets aangepast, 3 goed en 1  FOUT, en vertel je me nu dat het nog uitgevoerd moet worden en dat het nu ineens 5 dagen gaat duren? “Nou meneer u moet niet boos worden. Wij hebben het geregistreerd en dan moet u ze ook de tijd geven die ervoor staat.” 

 

“Nou deze meneer is wel boos, maar het is ook duidelijk dat je niet begrijpt wat ik zeg. Ik ga daarom die dagen maar afwachten.” Ik hang op en snap nu ook waarom deze KPN-medewerker geen betere baan dan dit heeft. Zelfs voorgekauwde logica kan hij niet volgen om daar vervolgens op in te spelen door van zijn belscript af te wijken.
Gelukkig hadden we nog televisie en internet

Tien kleine negertjes
We tellen de dagen af totdat de monteur zou bellen. En wat denkt u? Inderdaad, die belt niet. Zelf maar weer bellen. Om een lang verhaal toch maar kort proberen te houden. We zitten nu op 12 februari en hebben nog steeds geen telefoon, een mailbox waar geen mail binnenkomt en vanavond ineens glashelder maar wel stilstaand beeld op tv. Gelukkig hebben we nog internet…

 

Zet dat maar in je ticket
Wederom even bellen met de KPN, gelukkig is dat gratis. “Ja, ik kan zien dat er een ticket aangemaakt is…” NEEEEE!!! Ik heb gisteren nog een collega van je aan de lijn gehad en als ik vandaag geen telefoon had, kon ik bellen en naar hém vragen.” Antwoord: “Ik mag daar geen uitspraken over doen of hij er is of niet. Ik zie wel dat er ticket aangemaakt is en dat het met de e-mailalias wel 5 weken kan duren.” ??? Gisteren zou het vandaag opgelost zijn en nu kan het 5 weken duren? Ik belde eigenlijk om door te geven dat mijn TV het ook niet meer doet maar we zijn klaar met jullie. Morgen overdag wordt het abonnement opgezegd. Zet dat er maar bij in die ticket.”

 

De rest is geen haar beter
Op dit moment ben ik zo teleurgesteld dat ik het van me afschrijf. Misschien wel leuk voor op beuningen.nieuws.nl…..

En, gelukkig hebben we nog internet. Even Googlen op ‘glasvezel ellende 2013‘ en voila: Een artikel bij Tros Radar. Zo herkenbaar! Inmidddels wat bedaart; het gevoel dat we niet de enigen zijn helpt. Gedeelde smart is halve smart en ook komt het besef dat het overal hetzelfde is. Oud berichtje op beuningen.nieuws opgezocht over de eerste aansluiting om te kijken bij welke providers we terecht kunnen.

Allemaal onbekende namen op Vodafone en XS4ALL na. Ook daar maar even op Googlen en de klachten zijn ook daar niet minder! Ik besluit bij KPN te BLIJVEN! Morgen bellen we ze op en zeggen dat wij ook een ticket aangemaakt hebben bij beuningen.nieuws en dat ze daar kunnen lezen hoe wíj elke dag bijhouden wat de status is. Wat denkt u? Hebben wij morgen nog internet? 🙂

 

Ook klachten? Meld ze via het e-mailadres in het bericht van TROS RADAR.

(Bericht bevat uitzending van Tros Radar).

Vanaf nu wordt dit bericht dagelijks met een korte update aangevuld (mits er iets gebeurt). Van mij mogen ze de tijd nemen. Hoe langer hoe vetter de claim.

 

UPDATE: 13 februari 2013
We hebben telefoon! (Maar zijn nog niet door de KPN gebeld). Nu TV en e-mail nog.

UPDATE: 14 februari 2013
De TV doet het weer. Nu e-mail nog.
UPDATE: 17 februari 2013
Er zijn ergere dingen maar toch, nog steeds geen e-mail.