De Mart Smeets onder de groentes

Foto:

Thomas Luttikhold heeft een passie voor afval. “Het reduceren van voedselverspilling is echt mijn ding”, zegt hij daarover. Door zijn Bachelor Bedrijfseconomie gecombineerd met jarenlange horeca ervaring in Nijmeegse restaurants, zag Thomas dat voedselverspilling in veel gevallen niet hoeft en dat daarbij veel geld te besparen is. Na zijn scriptie, waste management, is hij begonnen dit bij anderen onder de aandacht te brengen. Sindsdien gaat hij als ‘waste watcher’ door het leven. Vanaf vandaag kun je met enige regelmaat een column van Thomas lezen op beuningen.nieuws.nl. Vandaag de eerste; ‘De Mart Smeets onder de groentes’.Rode wijn, klinkende glazen en de stilte van de avond die gevuld wordt door de weelderige stem van Dalida. Met mij zijn er dagelijks één miljoen mensen die een zucht slaken wanneer Mart Smeets zijn slotakkoord plaatst in zijn dagelijkse programma ‘De Avondetappe’. ‘’Cin-cin’’ of ‘’ Proost’’ en Mart heft het glas. De dag is ten einde. Men weet dat het nog minstens twaalf uur duurt voordat er weer een beetje Ronde van Frankrijk op televisie komt. Die gekke Mart Smeets, een markant tv-icoon die de gemoederen altijd bezig houdt. Geliefd of gehaat, bij Mart Smeets bestaat geen middenweg.
 
Zuurkool
Die gekke Mart Smeets is net een dampende pan met zuurkool in de winter. Het water loopt je per direct in de mond of je moet kokhalzen. Voor sommigen zal ik met deze vergelijking de zuurkool beledigen en voor anderen juist Mart Smeets. Een mooi voorbeeld over hoe smaken verschillen. Het grappige is er bestaat geen middenweg. Zuurkool kun je niet een beetje lekker vinden, net als dat je niet een beetje walgt van Mart Smeets. Maar hoe komt het dan dat zuurkool voor de een het einde is en voor de andere compleet niet? Dat is een kwestie van smaak.
 
Smaken verschillen
We schrijven thuis met potlood mee, want smaak is iets uniek voor ieder mens. Smaak is eigenlijk de associatie die je maakt bij het ruiken, proeven of zien van een product. Als horeca onderneming heb je het hiermee maar moeilijk, maar soms ook juist niet. Als ‘smaakmaker’ heb je namelijk het succes in eigen hand, maar ook je falen. Het gaat er puur en alleen om welke associatie jij je voedsel meegeeft en het weten van de ondergrens, zoals de zuurkool of de Mart Smeets. Kortom, wie is jouw Mart Smeets onder de groentes?
 
De Mart Smeets onder de groentes
De juiste associatie bij het juist product is de sleutel tot succes. Kijk naar die gekke Mart Smeets. Het gekeuvel, le vin rouge, de zwoele strandfoto’s en de tijdloze pleintjes of kasteeltjes, is waaruit Mart zijn dampende zuurkool maakt. Resulterend in een daverend succes, jaar op jaar. Het is dan ook logisch dat de winnaar van de verkiezing ‘de Mart Smeets onder de groente’ (mag ik dat zeggen? ja, dat mag ik zeggen) de zuurkool is. Chapeau. Hier zetten we nu een streep onder. Senk joe!

Met een economische en ecologische blik naar de problematiek worden bedrijven en consumenten op de problematiek rond voedselverspilling geattendeerd. “Ook bij jou thuis is er een slag te slaan”,  zegt Thomas. “Wordt ook ‘waste watcher’, door mijn wekelijkse ‘Wasteless Wednesday’ tips te volgen. Want, in de wereld van morgen is geen ruimte voor voedselverspilling.”