De plofkip zonder kop

Als klein hummeltje van zeven lentes jong kon ik mij uren vermaken met
onze eigen kippen. Vooral wanneer wij kuikentjes hadden, was ik niet weg
te slaan bij het kippenhok. Mijn moeder kan nu nog honderduit vertellen
hoe gefascineerd ik was door die kleine wezentjes. Tegenwoordig weet ik
helaas beter. Een serene televisieavond zit er niet meer in, wanneer de
reclame van ‘Wakker Dier’ ons toont hoe barbaars onze huidige ‘circle
of life’ is. Nee, de charme van de kuikens die wij vroeger thuis hadden
is weg.Plofkip
Het lijdend voorwerp in dit verhaal is de plofkip. Een veelvoorkomende gast op de Nederlandse keukentafel. Al jarenlang eet de gemiddelde Nederlander circa 20 kilo kip per jaar[1]. Dit betekent dat er jaarlijks grofweg 136 miljoen kippetjes verdwijnen in de gulzige Nederlandse monden. De plofkip is hierin verreweg de marktleider en daarom ook kampioen kip. Niet alleen de vos lust dus een kippetje op zijn tijd. Het wezenlijke verschil is dat de vos zijn kippetje haalt uit ons kippenhok en wij uit de ‘kippetjesfabriek’.
 
Kippetjesfabriek
De kippetjesfabriek is een product van onze barbaarse consumptiemaatschappij. De ‘circle of life’ anno 2013 laat ons kippen ophokken, binnen 6 weken vetmesten tot circa 2 kilo en ontdoen van alle waardigheid. Een diep trieste zaak, maar de harde werkelijkheid. Die 136 miljoen kippetjes moeten ergens vandaan komen. Dit is het resultaat van jarenlange marktwerking, waarbij efficiëntie het toverwoord is. De kippetjesfabriek is niet de diervriendelijke, maar wel de efficiëntste en milieuvriendelijkste. Sowieso, waar halen wij het land vandaan om 136 miljoen kippen te laten rondtokken?
 
Bofkip
Mijn moeder zei altijd dat wij thuis bofkippen hadden. Toen keek ik haar altijd verdwaasd aan, waarna mijn moeder zei: ‘ze boffen maar met ons’. Ik fronste. ‘Totdat de vos langs komt’ zei ik na een poos. De plofkip heeft geen last van de vos, maar zal nooit een bofkip worden. Dankzij de inspanningen van ‘Wakker Dier’ krijgen de beste beestjes vanaf 2015 een kleine 10% meer ruimte. Dit betekent 680 hectare meer aan kippetjesfabrieken. Whooptidoo. Als die arme beestjes niet zo opgeplofd waren, hadden ze vast een sprongetje in de lucht gemaakt. Of het dier er daadwerkelijk een beter leven door krijgt? ‘Wakker Dier’ heeft in 2012 voor dit stukje land €1.196.453 betaald aan marketing [2] . Duur stukje Nederland vindt u niet? Over verspilling gesproken.

[1] www.rtlnieuwsfacts.nl/388-183-kilo-kip-per-jaar.html, op basis van gegevens van Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVVE) over 2012

[2] www.wakkerdier.nl/uploads/media_items/2012-jaarverslag-webversie.original.pdf

Cookieinstellingen