Veel klachten over betalen van nieuwe ov-kaart

Foto: Annebelle Nooteboom

De Ombudsman krijgt veel klachten over het vervangen van de ov-chipkaart. Mensen zonder ns-abonnement moeten elke vijf jaar 7,50 betalen voor een nieuwe kaart, maar hebben hier niet om gevraagd.

TransLink, het bedrijf dat de kaarten maakt, stelt dat de kaarten elke vijf jaar worden vervangen omdat ze poreus worden en kunnen breken. Ook wordt de technologie en beveiliging dan vernieuwd. Dit meldt NOS.nl.

Een nieuwe kaart moet zelf worden aangevraagd en kost ook nog eens geld. Veel reizigers vinden dit ingewikkeld en onnodig. Anonieme kaarthouders moeten de kaart opsturen en het saldo wordt ook niet altijd teruggestort.

TransLink stelt dat het nog niet mogelijk is om saldo over te zetten, maar dar hier wel onderzoek naar wordt gedaan. De Ombudsman voor het Openbaar Vervoer vindt dat de reizigers beter tegemoet gekomen moeten worden en dat de ov-kaarten gratis moeten zijn.

,,Dan kunnen veel papierwerk en veel ergernis achterwege blijven”, aldus de Ombudsman. De kosten van de kaarten zou in de reistarieven verwerkt kunnen worden. Een woordvoerder van Connexxion zegt hier samen met Translink over na te denken.

Cookieinstellingen