Sporten voor een positiever zelfbeeld

Foto: Speijers Sports

Jongeren met een “rugzakje” die normaal gesproken bij een vereniging buiten de boot vallen aan het sporten krijgen en succeservaringen laten opdoen is het belangrijkste doel van trainer Thomas Barten.

Het ervaren van succes met GYM+

GYM+ is een traject waarbij er gewerkt wordt met een bijzondere doelgroep, namelijk tieners met een ‘rugzakje’. Gedurende een periode van vier maanden wordt er in sportschool Speijers Sports in Beuningen aandacht gegeven aan vijf verschillende onderdelen: strength & conditioning, kickboksen, hardlopen en powerliften. Het traject wordt afgesloten met Rebelfit, dat is een sport die veel weg heeft van crossfit.

Thomas, pedagoog en bedenker van GYM+ wil de kinderen in een veilige omgeving laten sporten: “Ik wil de kinderen een plek bieden waar ze onder professionele begeleiding kennis kunnen maken met verschillende sporten en de gedragsregels die daarbij horen. Hierdoor doen ze succeservaringen op, in plaats van dat ze altijd te horen krijgen dat ze het niet goed doen.”

gym-2

Een positiever zelfbeeld

Thomas werkt voor de IMC Weekendschool. De stichting laat kinderen uit probleemwijken kennis maken met verschillende beroepen, de leerlingen krijgen les van specialisten uit de praktijk. Die ervaringen inspireerde Thomas bij het bedenken van het sportprogramma. Remo, de eigenaar van sportschool en inmiddels een goede vriend van Thomas, was enthousiast over het idee. In samenwerking met Uniek Sporten werd het lessenpakket ontwikkeld.

“Ik wil kinderen succeservaringen op laten doen”

Het project heeft volgens Thomas twee doelen: “ik wil de kinderen kennis laten maken met sporten, in de hoop dat ze een sport tegenkomen die ze leuk vinden om te beoefenen . Het tweede doel is om de kinderen succeservaringen op te laten doen die het zelfvertrouwen vergroten, om zo een positiever zelfbeeld te ontwikkelen.”

gym3

Positiviteit

Aan het einde van de les bespreekt Thomas de training met de leerlingen. “Dan vraag ik: Hoe vind je de sport en hoe vind je zelf dat je het gedaan hebt? Ze beginnen er nu zelfs een beetje aan gewend te raken,” legt Thomas uit. “Laatst zei zo’n kleine boef: ‘Ik wil liever niet vertellen hoe ik vind dat ik het gedaan heb, maar ik zou graag van de rest van de groep willen horen hoe zij vinden dat ik het gedaan heb’.”

“Ik wil ze leren positief over zichzelf te zijn en positief over anderen”

“Ze geven elkaar dan allemaal complimenten, ik probeer dat zelf extra te stimuleren door ze de hele tijd positief te benaderen. Ik wil ze leren positief over zichzelf te zijn en positief over anderen en dat niet in je hoofd te houden maar dat ook uit te spreken naar elkaar. Daardoor ontstaat er een hele prettige sfeer waardoor iedereen gemotiveerd is en vol zelfvertrouwen durft te sporten.”

Ook een positief effect op de reguliere leden

De GYM+ lessen hebben niet alleen een effect op de kinderen maar ook op reguliere leden, legt Thomas uit: “Als afsluitende oefening duwen we een grote stalen contructie door de sportschool, de kinderen moedigen elkaar dan aan. Dit heeft niet alleen een opkikker voor de kinderen, maar ook voor de andere leden van de sportschool. Dat is gewoon super leuk om te zien!”

Om privacyredenen zijn er geen foto’s geplaatst van de leerlingen.

Cookieinstellingen