Column Jan Hermens: Plogvlog

Foto: Jan Hermens

Tientallen mensen trekken er aanstaande zaterdag op uit, gewapend met plastic handschoenen, vuilniszakken en grijpers. Ze doen mee aan de Maas en Waalse Schoonmaakdag. De deelnemers ruimen in hun straat of buurt, rond scholen of in het buitengebied zwerfafval op. Troep die de rivier heeft achtergelaten of die mensen hebben gedumpt.

Ik doop mijn pen niet graag in azijn, maar nu ontkom ik daar even niet aan. Nog niet zolang geleden trof ik aan de Waal een lege fles drank, keurig rechtop op een boomstronk. Ernaast slingerde een zak met kruimels van croissants of iets dergelijks. Dat eten en drinken is niet ter plekke uit de muur getrokken. Degene die daar heeft zitten smikkelen, heeft met zijn volle verstand fles en zak meegenomen naar de Waal en ze na de maaltijd eenvoudigweg achtergelaten. Nee, er bevindt zich inderdaad geen vuilnisbak in de buurt. Maar wat op de heenreis mee kon, kan ook op de terugreis mee. Het draait slechts om één ding: mentaliteit.

Onlangs interviewde ik een vrouw in Beuningen en zij sprak wijze woorden. “Je kunt je wel aan dat afval ergeren, maar het is zinvoller er iets aan te doen.” Dat is helemaal waar. Nu volg ik op de Maas en Waalse Schoonmaakdag, zaterdag 17 maart, een workshop doedelzakspelen. (Inderdaad, Jan Doedel blaast zich blauw). Ik heb die ochtend wel een zak onder mijn arm. Daar mag echter geen afval in. Die dag ruim ik dus geen blikjes op. Dat geeft niet, er zijn nog 364 dagen in het jaar waarop zwerfafval opruimen ook nuttig is.

Ik kom nogal eens in de uiterwaarden. Een vuilniszak meenemen is geen grote opgave. Hardlopen en tussentijds bukken om troep mee te nemen heet plogging. Deze sportieve trend waait over vanuit het mooie, groene Zweden. Dat ga ik ook doen, ploggen. Niet hardlopend, daar houd ik niet zo van. Wandelend ploggen is net zo effectief. Misschien neem ik wel een cameraatje mee voor een filmpje. Dan ben ik niet alleen aan het ploggen, maar ook aan het vloggen. Van vloggen kun je rijk worden.

Als een filmpje veel kijkers trekt, laten grote bedrijven hun artikelen of merknaam graag ’toevallig’ in beeld komen. Daar betalen ze flink voor. Het is helder. Het moment is aangebroken voor een klapper op Youtube. Enzo Knol, wie is dat? Jans Plogvlog, dat is de nieuwe hit. Zwaaiend met een grijper spreek ik de kijkers toe. Blik na fles verdwijnt in mijn grijze vuilniszak. Laat ik Komo maar eens bellen!

Cookieinstellingen