Campagne Kim: aandacht voor jongeren met psychische problemen

Foto: Pro Persona

Pro Persona heeft deze week de campagne Kim gelanceerd. Met deze campagne vraagt de GGZ-instelling aandacht voor jongeren met internaliserende psychische problemen.

Jongeren die hiermee kampen houden hun problemen vaak voor zichzelf, waardoor deze buiten het zicht van anderen blijven. Denk dan aan sociale teruggetrokkenheid, angst, dwangmatig gedrag en depressie.

De campagne richt zich naast het brede publiek in het bijzonder op huisartsen, wijkteams, scholen, sportclubs en natuurlijk op jongeren en hun ouders.

Kim

Een film over een dag uit het leven van Kim staat centraal in de campagne. In de film volgen we Kim in haar thuissituatie, met vriendinnen, op school en op de voetbalclub. Kim kampt met internaliserende problemen, die ze goed weet te verbergen.

Kim is een meisje van 16 dat met zichzelf overhoop ligt. Zij heeft moeite om met haar emoties om te gaan en richt haar problemen naar binnen toe. Ze lijkt ergens mee te zitten, maar ze wil er niet over praten.

De film ‘Kim’ laat een dag uit het leven van Kim zien.

Neerwaartse spiraal

Jongeren met internaliserende problemen belanden vaak in een neerwaartse spiraal: verslechterende schoolprestaties, een onregelmatig eet- en slaapritme, een negatief zelfbeeld, vermijding van verplichtingen, zelfbeschadiging en suïcidale gedachten. Het is van belang dat signalen op tijd worden herkend en besproken.

Naast de film zet Pro Persona veel andere online en offline kanalen in: social media, een website, informatiefolders en posters.

Pro Persona Jeugd gaat langs bij instellingen die dicht bij de jongeren staan om het gesprek aan te gaan: scholen, sportclubs, wijkteams en huisartsen.

De belangrijkste boodschap van de campagne is: maak problemen bespreekbaar, vraag door en zorg dat beschikbare professionele hulp als dat nodig is ook ingezet wordt.

Cookieinstellingen