CWZ start campagne #respectvoorelkaar

Foto: CWZ

Corona bestrijden doen we niet alleen. Dit doen we samen. Samen met elkaar als collega’s in het ziekenhuis en samen met bezoekers en patiënten. Maar mensen hebben steeds vaker een kort lontje. Eenvijfde van de Nederlanders gedraagt zich intimiderend, wat door de corona-maatregelen versterkt wordt. Dit in tegenstelling tot alle lof en aandacht die de zorg kreeg tijdens de eerste golf worden medewerkers nu vaak het slachtoffer van intimidatie en agressief gedrag. Ook in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) ervaren we de impact van dit negatieve gedrag. Daarom start CWZ deze week de campagne #respectvoorelkaar.

Respect, begrip en waardering

Met de campagne #respectvoorelkaar wil CWZ patiënten en bezoekers bewust maken van hun gedrag en oproepen tot respect, begrip en waardering voor elkaar. Het merendeel van de mensen doet nog altijd netjes wat moet. Maar we zien ook een groep mensen die weigert een mondneuskapje op te doen, geen vragenlijst wil invullen, met teveel mensen naar binnen wil. Het aanspreken van hen leidt dan regelmatig tot verbale agressie en intimidatie. Dat is niet acceptabel.

De corona-maatregelen zijn moeilijk, maar ze zijn er niet voor niets. Het gaat erom dat we een veilige situatie creëren voor iedereen. Zo min mogelijk mensen in huis en 1,5 meter afstand houden. Een mondneuskapje op, ook voor bezoekers op de verpleegafdeling. Een vragenlijst invullen wat misschien maar 5 minuten extra kost. Alleen als iedereen meedoet kunnen we corona bestrijden. En daar past intimiderend gedrag niet bij. We moeten het samen doen met #respectvoorelkaar.

#respectvoorelkaar

Deze boodschap dragen we uit binnen CWZ door bij de ingangen en op diverse andere plekken in het ziekenhuis banners te plaatsten met foto’s van medewerkers met de volgende teksten waarmee we elkaar aanspreken en vragen om respect: ‘Boos worden op mij helpt niet, Ik zorg voor jou, zorg jij voor mij?, Dank voor uw begrip, We doen het sámen!’

Op www.cwz.nl staat meer informatie over de campagne en komen ook interviews met medewerkers over hun ervaringen. Bezoekers en patiënten informeren we daarnaast via wachtkamerschermen. CWZ zet social media in om extern aandacht te vragen voor de campagne.

Reacties