Veel scholen niet goed voorbereid op online lesgeven

Foto: April Bryant via Pixabay

Een derde van de scholen zegt niet goed voorbereid te zijn op het geven van onderwijs op afstand, stelt de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) op basis van een peiling onder de leden. Vanaf maandag moet er online lessen worden verzorgd.

“Scholen weten soms nog niet goed hoe ze lessen gaan invullen”, zegt een woordvoerder. “Of ze bijvoorbeeld ’s ochtends allemaal samen inloggen en dan de hele dag online lessen volgen, of alleen tegelijkertijd inloggen en daarna zelfstandig verder werken. Een andere optie is dat kinderen alleen huiswerkopdrachten krijgen.” Maandag eindigt de kerstvakantie en gaan de kinderen virtueel naar school.

Goed voorbereid is het halve werk

Twee derde van de scholen had in de afgelopen periode al scenario’s voorbereid voor onderwijs op afstand, voor het geval scholen zouden moeten sluiten. “Nu dit nodig is, kunnen deze scholen vlot overschakelen naar afstandsonderwijs. Dat is een goede uitgangspositie en verdient complimenten”, aldus voorzitter van de AVS Petra van Haren. “Al neemt dit niet alle zorgen weg over voorkomen van achterstanden en bieden van zo goed mogelijk onderwijs.”

Teveel leerlingen met te weinig middelen

Bij de AVS zijn ongeveer 4000 schoolleiders uit het primair onderwijs en 500 uit het voorgezet onderwijs aangesloten. De vereniging heeft de peiling uitgezet, na de bekendmaking dat de scholen gaan sluiten. Tot dusver hebben ongeveer 1000 schoolleiders gereageerd.

Uit de peiling blijkt ook dat op 58 procent van de scholen op dit moment niet alle leerlingen in het bezit zijn van een laptop of tablet voor thuisonderwijs. In totaal beschikt ongeveer een vijfde van de leerlingen nog niet over geschikte apparatuur voor onderwijs op afstand. Voor de aanschaf van extra apparatuur is overheidssteun beloofd, aldus de AVS.

De vereniging is blij dat kwetsbare leerlingen naar school mogen blijven komen, aldus de woordvoerder. “Tijdens de eerste schoolsluiting duurde het lang voordat scholen het digitaal onderwijs op orde hadden. We hopen dat dat nu sneller gaat. Maar leerachterstanden bij kwetsbare kinderen en ook het welzijn van kinderen met een onveilige thuissituatie blijven een zorg.”

Reacties