Dakkoffer en fietsenrek kosten extra brandstof

Foto: me myself and I via Pixabay

In autodesign is lage luchtweerstand een belangrijk gegeven. Hoe minder grip wind op een ontwerp heeft, hoe moeitelozer een auto rijdt. Wat weer zorgt voor een lager verbruik van brandstof. Dakkoffers en fietsdragers doen hier behoorlijk afbreuk aan. Rijd er voor en na je vakantie niet te lang mee rond.

Wanneer ontwerpers hun best doen om zelfs deurgrepen in de carrosserie te verzinken om brandstof te besparen, dan mag het duidelijk zijn dat elk detail dat buiten de gladde carrosserie uitsteekt van invloed is op de luchtweerstand. En daarmee op het brandstofverbruik.

Lompe zaken zoals dakkoffers, fietsendragers (vooral die op het dak), bagageboxen op de trekhaak en bagagerekken op het dak hebben daarom mega invloed op het verbruik. Wat natuurlijk nog harder geldt voor volumineuze aanhangers: wie weleens met een caravan rijdt, ziet de brandstofmeter in ongekende snelheid richting reserve dalen.

Meerdere factoren

Het is moeilijk om er exacte cijfers aan te hangen. Dit komt met name omdat er veel meer invloeden zijn die kunnen meespelen: hoe hard de wind waait, wat de temperatuur is, of je in de bergen of in heuvelrijk landschap rijdt, in de stad of daarbuiten, en ga zo maar door.

Wel hebben onderzoekers berekend dat een dakkoffer bij 130 km/u 2 liter brandstof meer vraagt op de 100 kilometer. In deze dure tijden een flinke extra kostenpost onderweg naar vakantieoorden. Wat fietsenrekken betreft zijn echter geen precieze cijfers bekend. Maar als je je rijwiel wilt meenemen, doe dat dan liever achterop dan bovenop. Achterop gaat het spul deels nog in de slipstream mee, bovenop vecht het keihard tegen de (rij)wind.

Maar goed: soms ontkom je er niet aan en neem je de extra liters voor lief. Op vakantie met het gezin heb je misschien extra kofferruimte nodig en wanneer je ervan geniet om verder van huis te fietsen, is een fietsenrek erg handig.

8 tips om zo min mogelijk brandstof te verbruiken

Om dan toch je brandstofverbruik beduidend te temperen kun je best wat dingen doen die weinig inspanning vergen. Fijn voor de portemonnee, en ook het milieu is erbij gebaat. We zetten de belangrijkste tips op een rij*:

  • Demonteer dakkoffer en fietsenrek zo snel mogelijk na gebruik. En dat geldt voor alle zaken die de luchtweerstand nadelig beïnvloeden.
  • Gebruik de airco zo min mogelijk. Deze zorgt voor extra belasting van het motorvermogen en daarmee voor meer brandstofverbruik. Dit kan oplopen tot zo’n 1,5 liter per 100 kilometer.
  • Laat de portierramen dicht. Open ruiten zorgen voor een breuk in het luchtweerstandsdesign en daarmee voor een hoger brandstofverbruik tot wel 0,2 liter per 100 kilometer bij 100 km/u.
  • Gebruik je auto niet als extra opslagplaats. Haal alles uit de auto wat er niet in hoeft te liggen. Elke 100 kilo aan gewicht staat al snel voor 0,3 liter brandstof meerverbruik per 100 kilometer.
  • Zorg dat je banden op spanning zijn. Dit is goed voor een lage rolweerstand. Hoe lager deze is, hoe gemakkelijker de auto ‘doorrolt’, hoe minder brandstof je verbruikt.
  • Maak gebruik van het start-stopsysteem als dat aanwezig is, of schakel de motor uit wanneer je langere tijd stilstaat.
  • Schakel op tijd op, bij voorkeur onder de 2000 toeren per minuut.
  • Rij met vooruitziende blik: laat het gas alvast los als je ziet dat een verkeerslicht op rood gaat of de spoorbomen naar beneden komen. Heb je je bandenspanning op orde, dan rol je lekker door.

Bron: ANWB

Reacties

Cookieinstellingen