Foooocus: innovatieve leer/werkkans voor jongeren in Beuningen

Toekomstige locatie Foooocus
Toekomstige locatie Foooocus
Foto: Google Streetview

BEUNINGEN – In het aankomende schooljaar zal Beuningen de introductie van Foooocus verwelkomen, een innovatieve vorm van voortgezet speciaal onderwijs gericht op jongeren met autisme en/of ernstige meervoudige beperkingen. “Dit initiatief biedt leerlingen de mogelijkheid om essentiële vaardigheden te ontwikkelen via samenwerkingen met lokale ondernemers, die van cruciaal belang zullen zijn voor hun toekomst,” verklaarde Wethouder Alwin Steeg (Onderwijs) afgelopen dinsdag.

Foooocus, aangekondigd door Steeg, is een leer/werktraject dat intensief samenwerkt met lokale ondernemers, ouders en overheidsinstanties – de vier “o’s” in Foooocus. Deze aanpak richt zich op jongeren vanaf vijftien jaar die, vanwege leerproblemen na het basisonderwijs, niet adequaat kunnen functioneren op het VMBO. “Deze jongeren kunnen op reguliere scholen hun talenten niet volledig benutten,” legde Steeg uit. “Foooocus zoekt voor hen geschikte leer/werkplekken binnen het lokale mkb, waar ze onderwijs en begeleiding krijgen. Zo kunnen ze de benodigde vaardigheden ontwikkelen om later succesvol te zijn op de arbeidsmarkt.”

Op dit moment zijn leerlingen met ernstige leerproblemen in Beuningen voor dergelijk onderwijs aangewezen op het Pax Christie College in Druten, dat reeds samenwerkt met Foooocus. Wethouder Steeg benadrukte echter dat er voldoende leerlingen met vergelijkbare leerproblemen binnen de gemeente Beuningen zijn om de opleiding ook daar te lanceren. Het nieuwe schooljaar zal van start gaan met een cohort van tien tot zestien jongeren op de locatie Julianaplein 21 in het centrum van Beuningen. De keuze voor een centrale locatie is strategisch, gezien de aanwezigheid van veel lokale ondernemers. Naast ondernemers in het centrum zullen ook bedrijven op industrieterrein Schoenaker leerlingen de mogelijkheid bieden om hun leer/werktraject te volgen.

De opleiding strekt zich uit tot de leeftijd van achttien tot twintig jaar, met als doel dat de jongeren tegen die tijd klaar zijn om in dienst te treden, bijvoorbeeld bij de werkgever waar ze het leer/werktraject hebben gevolgd, of door door te stromen naar het ROC.

Cookieinstellingen