GEMEENTE, 4 november 2010 - Het is u misschien al opgevallen, in de gemeente Beuningen worden de bermen flink aangepakt. Maar wat gebeurt eigenlijk? In dit artikel leggen we dit uit.Aan verschillende wegen in de gemeente Beuningen wordt onderhoud verricht aan de bermen, om de verkeersveiligheid te waarborgen. De bermen zijn op die plekken dan te hoog of te laag, waardoor het water niet goed van het wegdek af kan lopen.Bermen te laagBermen komen te laag te liggen door verkeerd gebruik van de bermen. Dit komt door uitwijkmanoeuvres van met name landbouw- en vrachtverkeer. Dit veroorzaakt sporen net naast de verharding waar het regenwater zich verzamelt. Om te voorkomen dat de weg verzakt, worden gaten en sporen gevuld en worden naast de weg grasbetonstenen aangebracht.Bermen te hoogEen andere manier van bermonderhoud is het zogenaamde bermen roven. Dit is het verlagen van de bermen naast de wegverharding. Het te hoog worden van de berm wordt veroorzaakt door baggermaterialen (zoals bladresten en zand uit de watergangen) en gemaaid gras, maar ook door het in de berm vegen of rijden van modder. We verlagen de bermen om te voorkomen dat er plasvorming op de weg ontstaat en de bermen langdurig te nat blijven, zodat er bij uitwijkmanoeuvres sporen ontstaan.Rug van vuilBaggerspecie en uitmaaisel van watergangen hebben er de laatste jaren voor gezorgd dat er een rug van vuil is ontstaan. Deze rug is op veel plaatsen weggehaald. Het in de berm rijden of vegen van modder is voornamelijk afkomstig van landbouwvoertuigen en zorgt ervoor dat de bermen harder ‘groeien' dan normaal. Om dit te voorkomen moet de modder op een verantwoorde wijze en direct worden opgeruimd.PlanningDe uitvoering van de werkzaamheden zal tot medio november duren.
GEMEENTE, 4 november 2010 - Het is u misschien al opgevallen, in de gemeente Beuningen worden de bermen flink aangepakt. Maar wat gebeurt eigenlijk? In dit artikel leggen we dit uit.
Aan verschillende wegen in de gemeente Beuningen wordt onderhoud verricht aan de bermen, om de verkeersveiligheid te waarborgen. De bermen zijn op die plekken dan te hoog of te laag, waardoor het water niet goed van het wegdek af kan lopen.
Bermen te laag
Bermen komen te laag te liggen door verkeerd gebruik van de bermen. Dit komt door uitwijkmanoeuvres van met name landbouw- en vrachtverkeer. Dit veroorzaakt sporen net naast de verharding waar het regenwater zich verzamelt. Om te voorkomen dat de weg verzakt, worden gaten en sporen gevuld en worden naast de weg grasbetonstenen aangebracht.
Bermen te hoog
Een andere manier van bermonderhoud is het zogenaamde bermen roven. Dit is het verlagen van de bermen naast de wegverharding. Het te hoog worden van de berm wordt veroorzaakt door baggermaterialen (zoals bladresten en zand uit de watergangen) en gemaaid gras, maar ook door het in de berm vegen of rijden van modder. We verlagen de bermen om te voorkomen dat er plasvorming op de weg ontstaat en de bermen langdurig te nat blijven, zodat er bij uitwijkmanoeuvres sporen ontstaan.
Rug van vuil
Baggerspecie en uitmaaisel van watergangen hebben er de laatste jaren voor gezorgd dat er een rug van vuil is ontstaan. Deze rug is op veel plaatsen weggehaald. Het in de berm rijden of vegen van modder is voornamelijk afkomstig van landbouwvoertuigen en zorgt ervoor dat de bermen harder ‘groeien' dan normaal. Om dit te voorkomen moet de modder op een verantwoorde wijze en direct worden opgeruimd.
Planning
De uitvoering van de werkzaamheden zal tot medio november duren.