Biografie team pitparts - karting

17 apr 2011, 21:19 Nieuws
lhh7424ffptpa70beo54d918a 56847

Biografie team pitparts - karting

Biografie team pitparts - karting

Eind december 2007 zijn wij met een groepje van 14 vrienden en kennissen elke zaterdag en zondag voor de lol gaan karten bij Anac Indoor Karting Nijmegen. De tijden werden elke week steeds sneller en sneller.

Na een aantal weken bij Anac te hebben gekart hebben we besloten om eens een keer ergens anders te gaan karten, de dichtstbijzijnde kartbaan was Traxx Party- en kart center Uden. Na een aantal rondjes te hebben gereden bleken de tijden niet al te slecht en werden wij gescout door het kartteam ‘Supreme Racing'.

Na heel wat uren overleg hebben wij uiteindelijk besloten om ons aan te sluiten bij Supreme Racing en deel te nemen aan het A.R.K.C. | All Round Kart Cup 2008, dit zijn endurance races van elk 3 uur die in teamverband worden verreden op 12 verschillende locaties in Nederland die wordt georganiseerd door Casper Reijnders.

In 2009 hebben we zelf een kart gekocht (CRG) en namen deel aan de M.K.S. | Master Kart Series , dit is hetzelfde idee als het A.R.K.C. alleen dan met een eigen kart. We hebben toen ons contact met Supreme racing verbroken en samen met Dominique van 't Veen, Vince Joseph, André Joseph en ikzelf pro-racing.nl opgericht.

In 2010 hebben wij de overstap gemaakt naar buiten in het Belgische B.E.K.C. | Belgisch Endurance Kart Challenge onder leiding van Ben de Feiter, ook dit zijn endurance races. We kochten een nieuw frame van het merk Parolin met een RK1 motor (4 takt), ook startten mijn broertje Vince Joseph en ik een nieuw team op genaamd Team Pitparts.nl die onder leiding van André Joseph (Team Manager) wordt begeleid, de technische ondersteuning wordt geregeld door Erik Kootstra & Ronald Hoogeveen (Eigenaar Pitparts.nl).

De reden waarom wij deze klasse zijn gaan rijden is om op deze manier wat wedstrijdervaring op te doen. Om ons meteen in een Rotax Max te zetten wordt de overstap van indoor naar outdoor karting wel heel erg groot.

We zagen dat jaar daarom ook als een leerjaar totdat de we in de eerste race als 1e over de finish heen kwamen, dat gold trouwens ook voor de 2e race. We kwamen erachter dat we zelfs voor het kampioenschap konden gaan!

Na vijf races te hebben gereden begonnen de mechanische problemen toe te slaan... ketting eraf, carburateur stuk, carterkap gescheurd en zo liepen de problemen maar op en op en zagen we zo het kampioenschap aan onze neus voorbijgaan.

Na in 2010 veel mechanische problemen te hebben gehad besloten we om in 2011 een Rotax Max (2 takt) aan te schaffen met de hoop op wat minder problemen. Dit is toch eigenlijk wel de klasse waar we van hebben gedroomd. Wat een snelheid, ongelooflijk! 32 pk op 70 kg.

Inmiddels al heel wat race ervaring opgedaan de afgelopen 3 jaar op het gebied van indoor en outdoor karting maar dat was niet genoeg om dit beest te temmen. Er komt in deze klasse zoveel bij kijken dat een klein foutje snel gemaakt is en dat de afstelling bepalend is of je op het podium eindigt of naast de baan komt te staan.

Waar we het meest aan hebben moeten wennen is toch wel de rijtechniek en de voorremmen. De lijnen zijn totaal anders en dankzij de voorremmen kun je op het allerlaatste moment remmen. De rijtechniek houdt in dat je in deze klasse heel netjes moet rijden, één keer te hard insturen in je toerental zakt weg dat betekent dus dat het hele veld je voorbij komt als je een beetje pech hebt. Gelukkig is het nu allemaal koek en ei en zijn we hard bezig om ons naar voren te werken in het kampioenschap dat ondertussen erg goed gaat!

De eerste 2 races hebben wij met de top kunnen meerijden. De eerste race op Kartbahn Hahn te Duitsland hebben wij zelfs meer dan een uur aan kop gereden, na 80 minuten racen brak bij ons de ketting, erg jammer natuurlijk maar hebben wel laten zien dat wij als nieuw team vooraan mee kunnen rijden. Race 02 was ook niet echt een succes wat de ketting betreft. Ook hier brak hij weer in de 100e minuut en vielen we terug van P2 naar P9.

Inmiddels zijn we erachter wat het probleem veroorzaakt en gaan we met een frisse moed op naar Circuitpark Pottendijk te Emmen.

Voor meer informatie kunt u onze site bezoeken www.teampitparts.nl of ons volgen via www.twitter.com/pitparts en word natuurlijk lid van onze hyve www.teampitparts.hyves.nl en wij houden u op de hoogte d.m.v. verslagen/foto's & video's/ behaalde resultaten en meer!!

Met vriendelijke groet,
Team Pitparts.nl