Dijk bij Winssen krijgt grote opknapbeurt, maar pas rond 2033

18 aug , 17:58 Nieuws
IMG_1756
Beuningen Nieuws

WINSSEN – De Waalbandijk bij Winssen staat op de planning voor een flinke versterking. Goed nieuws voor bewoners die zich zorgen maken over hoogwater, maar een beetje geduld is wel nodig: de uitvoering wordt, als alles volgens plan verloopt, pas rond 2033 verwacht.

Het gaat om het traject Weurt–Deest, ruim 11 kilometer lang, waar Winssen middenin ligt. Het project maakt deel uit van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Niet Rijkswaterstaat, maar Waterschap Rivierenland trekt de kar. Rijkswaterstaat blijft wel betrokken, onder meer als partner bij het beheer van de Waal.

Eerst onderzoeken, later bouwen

Momenteel zijn de voorbereidingen in volle gang. Het waterschap voert grootschalig grondonderzoek uit langs de Zuidelijke Waaldijk, van Weurt tot Zaltbommel. In het najaar van 2025 start de officiële verkenningsfase voor de oostelijke stukken, waaronder Winssen. Daarin worden mogelijke oplossingen in kaart gebracht en de effecten voor omgeving, natuur en bewoners onderzocht.

Pas daarna volgt de uitwerking naar een concreet ontwerp. “We hebben te maken met een krappe landelijke planning,” benadrukt het HWBP. “Daarom staat de oplevering voorlopig op 2033. Dat is nog geen keiharde datum, maar wel het richtjaar.”

Winssen kent het klappen van de zweep

Het is niet de eerste keer dat de dijk bij Winssen wordt aangepakt. In de jaren ’90 vond er al een grote dijkverbetering plaats. Toen werd de dijk vooral aan de noordzijde verbreed om waardevolle natuur langs de Waal te sparen.

Bewoners worden betrokken

Voor inwoners van Winssen en omgeving betekent de start van de verkenningsfase dat zij de komende jaren regelmatig worden uitgenodigd om mee te denken. Het waterschap belooft ruimte voor inspraak over bijvoorbeeld de inpassing van de dijk in het landschap en de gevolgen voor landbouw en natuur.

Kortom: de dijk bij Winssen blijft voorlopig nog even zoals hij is, maar achter de schermen wordt hard gewerkt aan de veiligheid voor de toekomst. De echte schop in de grond? Waarschijnlijk pas begin volgend decennium.