Veilig Thuis verstevigt samenwerking met politie en OM

14 nov 2016, 21:16 Nieuws
veilig thuis logopay off fc
Veilig Thuis Gelderland-Zuid

In het afgelopen jaar zijn de wachtlijsten bij Veilig Thuis Gelderland-Zuid weggewerkt. De Inspectie is hierover tevreden, maar heeft zorgen over de samenwerking van Veilig Thuis in de keten. Mede om deze reden werd het verscherpt toezicht onlangs verlengd.

Het bestuur van Veilig Thuis grijpt de verlenging aan om de samenwerking met politie, openbaar ministerie en lokale partners te verstevigen. Er is een nieuw management voor Veilig Thuis benoemd om deze fase te begeleiden.

Vorig jaar is het budget voor Veilig thuis verdubbeld en het personeelsbestand fors uitgebreid. Met deze nieuwe randvoorwaarden heeft Veilig Thuis de wachtlijsten weggewerkt. De Inspectie is tevreden hierover, maar constateert dat de samenwerking in de veiligheidsketen en met het lokale zorgveld, op korte termijn beter moet. Het bestuur van Veilig Thuis en de stuurgroep van het Veiligheidshuis Gelderland Zuid onderkennen het belang hiervan. Beide partijen vinden dat Veilig Thuis beter moet afstemmen met politie, openbaar ministerie en het lokale (zorg)veld.

Directe maatregelen

Per direct heeft het bestuur van Veilig Thuis Gelderland-Zuid daarom twee maatregelen genomen. Het bestuur heeft een nieuw management benoemd dat de expliciete opdracht meekrijgt om de samenwerking van Veilig Thuis binnen een half jaar te verbeteren. Zowel met de veiligheidsketen als met het lokale veld (wijkteams). Ook het personeel van Veilig Thuis moet hierop kwalitatief worden toegerust. Daarnaast wordt de procesregie over de zorgmeldingen van de politie bij het Veiligheidshuis Gelderland-Zuid ondergebracht. Veilig Thuis zal in dit interdisciplinaire overleg met politie en overige partners deelnemen vanuit haar expertise.