Tientallen huishoudens aan de Koningstraat in Beuningen zaten
vanmiddag onverwacht zonder water door een leidingbreuk. Ineens bleek hoe
vanzelfsprekend stromend water in het dagelijks leven is. Geen kop koffie of
thee, geen drinkwater uit de kraan en zelfs het toilet kon niet normaal worden
gebruikt.
Terwijl bewoners moesten improviseren, waren de medewerkers
van Vitens urenlang in touw om de storing zo snel mogelijk te verhelpen. Onder
tropische omstandigheden werkten de monteurs, zichtbaar bezweet door de hitte,
met grote inzet aan het opsporen en repareren van de lekkage.
Ook op andere plaatsen worden momenteel meldingen gedaan van
leidingbreuken. Of de aanhoudende warmte daarbij een rol speelt, is nog niet
bekend. Feit is wel dat de hoge temperaturen het werk voor de monteurs extra
zwaar maken.
Met man en macht wordt gewerkt om het waterverlies te
beperken en de watervoorziening zo snel mogelijk weer op gang te brengen. Voor
de getroffen bewoners is het een herinnering dat iets zo vanzelfsprekends als
water uit de kraan toch minder vanzelfsprekend is dan het lijkt.