Reclamebelasting voorkeur van Ondernemersvereniging Beuningen

Foto:

BEUNINGEN, 26 juni 2012 – Winkelcentra en binnensteden van Nederland hebben het moeilijk.Daar vormt Beuningen geen uitzondering op en het zijn zeker niet alleen de huidige economische perikelen die daar parten bij spelen want deze problemen zijn niet pas van de laatste twee of drie jaar. Steeds meer panden zijn in handen van verhuurbedrijven waardoor ondernemers geen kapitaal kunnen opbouwen. Financieringen bij banken worden steeds moeilijker verstrekt waardoor het in veel gevallen, zonder eigen kapitaal, onmogelijk wordt om noodzakelijke investeringen te doen. Onvoldoende parkeergelegenheid en/of het moeten betalen van parkeergeld en de komst van webwinkels zijn andere factoren die van invloed zijn op het aantal bezoekers.Wie hebben belang bij een aantrekkelijk winkelgebied?Naast de ondernemers zijn het ook de verhuurders, de gemeente en haar inwoners die belang hebben bij een gezellige winkelcentrum met een gevarieerd aanbod aan winkels en diensten. Het belang voor de verhuurder van de winkelpanden mag voor iedereen duidelijk zijn. Veel en/of langdurige leegstand heeft direct effect op hun inkomsten en kan in een neerwaartse spiraal komen als er winkels verdwijnen en het centrum haar aantrekkingskracht verliest op nieuwe ondernemers.Goede voorzieningen hebben, waaronder een winkelcentrum met uitstraling, is voor iedere gemeente een verantwoordelijkheid en van grote waarde. Het is goed voor het woongenot, de promotie en het aantrekken van nieuwe inwoners. De inwoners op hun beurt denken wellicht dat het een zaak van de ondernemers en de gemeente is maar wanneer het aanbod in het winkelcentrum als maar afneemt en men voor steeds meer producten niet meer in de buurt terecht kan, zal men gaan beseffen wat men mist. Beuningen heeft een behoorlijk gevarieerd en compleet aanbod. Het is zeer wenselijk dat niveau vast te houden. Rol van de ondernemersverenigingDe ondernemersvereniging van Beuningen is zich bewust van het bovenstaande. De afgelopen periode heeft de vereniging ook intern discussies gevoerd over hoe de vitaliteit van het Beuningse centrum verbeterd en geborgd zou kunnen worden. Behalve deze moeilijke discussie zag de vereniging zich op een gegeven moment ook zonder bestuur. Secretaris Laura Bongers en oud-notaris de heer Frieling zijn samen een traject gestart om in samenspraak met de leden een toekomstvisie voor de vereniging te vormen.Op 6 juni jongstleden heeft er een Bijzondere Algemene Ledenvergadering plaatsgevonden. De betrokkenheid van de leden vond zijn weerspiegeling in de opkomst, slechts veertien van de 61 leden waren aanwezig. Nog eens zes anderen hadden zich met reden afgemeld, de overgrote meerderheid heeft niets van zich laten horen. Ook in een eerder gehouden enquete benaderde het aantal reacties dezelfde getallen.  De kleine maar betrokken groep aanwezige leden hebben zich over een tweetal scenario’s voor toekomstig beleid gebogen en hebben zich unaniem voor scenario twee uitgesproken.Scenario 1De OVB wordt voortgezet in de huidige vorm en blijft het belangrijkste middel om het winkelcentrum te promoten. In dat geval zullen nieuwe bestuursleden moeten worden gezocht en de leden zullen in een veel hogere mate dan nu het geval is bereid moeten zijn het bestuur daadwerkelijk en consequent te ondersteunen. Gelet op de ervaringen in het verleden is de kanttekening gemaakt of dit wel een haalbaar en realistisch scenario is. Scenario 2De OVB is niet langer het belangrijkste promotiemiddel van het centrum. Er wordt een stichting opgericht die als doel krijgt het promoten van het winkelcentrum in Beuningen in de meest ruime vorm. Het bestuur van de stichting zal worden benoemd op voordracht van alle betrokken partijen; de OVB, de verhuurders en de gemeente. De middelen voor het beheer en de promotie worden geheven door invoering van een reclamebelasting. Rol van de gemeente en verhuurdersDe gemeente heeft zich in eerdere gesprekken met de OVB, bereid verklaard de mogelijkheden voor het innen van reclamebelasting te overwegen. Ook een van de belangrijkste verhuurders heeft aangegeven te willen meedenken om tot een verbetering te komen. Zij hebben wel aangegeven dat het de primaire verantwoordelijkheid is van de ondernemers en dat die als eerste aan zet zijn.Invoering reclamebelastingOf en op welke wijze een eventuele reclamebelasting geheven zou kunnen wordt nader onderzocht. De activiteiten van de OVB voor 2012 zullen zoveel mogelijk op dezelfde wijze als de voorgaande jaren worden uitgevoerd voor zover de middelen van de vereniging dat toelaten. In het najaar wordt een nieuwe vergadering van de OVB belegd om de situatie te bespreken en besluiten te nemen over de rol van de vereniging in de toekomst.

BEUNINGEN, 26 juni 2012 – Winkelcentra en binnensteden van Nederland hebben het moeilijk.

Daar vormt Beuningen geen uitzondering op en het zijn zeker niet alleen de huidige economische perikelen die daar parten bij spelen want deze problemen zijn niet pas van de laatste twee of drie jaar.

Steeds meer panden zijn in handen van verhuurbedrijven waardoor ondernemers geen kapitaal kunnen opbouwen. Financieringen bij banken worden steeds moeilijker verstrekt waardoor het in veel gevallen, zonder eigen kapitaal, onmogelijk wordt om noodzakelijke investeringen te doen. Onvoldoende parkeergelegenheid en/of het moeten betalen van parkeergeld en de komst van webwinkels zijn andere factoren die van invloed zijn op het aantal bezoekers.

Wie hebben belang bij een aantrekkelijk winkelgebied?
Naast de ondernemers zijn het ook de verhuurders, de gemeente en haar inwoners die belang hebben bij een gezellige winkelcentrum met een gevarieerd aanbod aan winkels en diensten. Het belang voor de verhuurder van de winkelpanden mag voor iedereen duidelijk zijn. Veel en/of langdurige leegstand heeft direct effect op hun inkomsten en kan in een neerwaartse spiraal komen als er winkels verdwijnen en het centrum haar aantrekkingskracht verliest op nieuwe ondernemers.

Goede voorzieningen hebben, waaronder een winkelcentrum met uitstraling, is voor iedere gemeente een verantwoordelijkheid en van grote waarde. Het is goed voor het woongenot, de promotie en het aantrekken van nieuwe inwoners. De inwoners op hun beurt denken wellicht dat het een zaak van de ondernemers en de gemeente is maar wanneer het aanbod in het winkelcentrum als maar afneemt en men voor steeds meer producten niet meer in de buurt terecht kan, zal men gaan beseffen wat men mist. Beuningen heeft een behoorlijk gevarieerd en compleet aanbod. Het is zeer wenselijk dat niveau vast te houden.

Rol van de ondernemersvereniging
De ondernemersvereniging van Beuningen is zich bewust van het bovenstaande. De afgelopen periode heeft de vereniging ook intern discussies gevoerd over hoe de vitaliteit van het Beuningse centrum verbeterd en geborgd zou kunnen worden. Behalve deze moeilijke discussie zag de vereniging zich op een gegeven moment ook zonder bestuur. Secretaris Laura Bongers en oud-notaris de heer Frieling zijn samen een traject gestart om in samenspraak met de leden een toekomstvisie voor de vereniging te vormen.

Op 6 juni jongstleden heeft er een Bijzondere Algemene Ledenvergadering plaatsgevonden. De betrokkenheid van de leden vond zijn weerspiegeling in de opkomst, slechts veertien van de 61 leden waren aanwezig. Nog eens zes anderen hadden zich met reden afgemeld, de overgrote meerderheid heeft niets van zich laten horen. Ook in een eerder gehouden enquete benaderde het aantal reacties dezelfde getallen.  De kleine maar betrokken groep aanwezige leden hebben zich over een tweetal scenario’s voor toekomstig beleid gebogen en hebben zich unaniem voor scenario twee uitgesproken.

Scenario 1
De OVB wordt voortgezet in de huidige vorm en blijft het belangrijkste middel om het winkelcentrum te promoten. In dat geval zullen nieuwe bestuursleden moeten worden gezocht en de leden zullen in een veel hogere mate dan nu het geval is bereid moeten zijn het bestuur daadwerkelijk en consequent te ondersteunen. Gelet op de ervaringen in het verleden is de kanttekening gemaakt of dit wel een haalbaar en realistisch scenario is.

Scenario 2
De OVB is niet langer het belangrijkste promotiemiddel van het centrum. Er wordt een stichting opgericht die als doel krijgt het promoten van het winkelcentrum in Beuningen in de meest ruime vorm. Het bestuur van de stichting zal worden benoemd op voordracht van alle betrokken partijen; de OVB, de verhuurders en de gemeente. De middelen voor het beheer en de promotie worden geheven door invoering van een reclamebelasting.

Rol van de gemeente en verhuurders

De gemeente heeft zich in eerdere gesprekken met de OVB, bereid verklaard de mogelijkheden voor het innen van reclamebelasting te overwegen. Ook een van de belangrijkste verhuurders heeft aangegeven te willen meedenken om tot een verbetering te komen. Zij hebben wel aangegeven dat het de primaire verantwoordelijkheid is van de ondernemers en dat die als eerste aan zet zijn.

Invoering reclamebelasting
Of en op welke wijze een eventuele reclamebelasting geheven zou kunnen wordt nader onderzocht. De activiteiten van de OVB voor 2012 zullen zoveel mogelijk op dezelfde wijze als de voorgaande jaren worden uitgevoerd voor zover de middelen van de vereniging dat toelaten. In het najaar wordt een nieuwe vergadering van de OVB belegd om de situatie te bespreken en besluiten te nemen over de rol van de vereniging in de toekomst.

 

Cookieinstellingen