Met klantprofielen meer grip op fraude

Foto:

GEMEENTE, 3 mei 2012 – De gemeente Beuningen heeft beleid ontwikkeld om de handhaving van wet- en regelgeving op het terrein van sociale voorzieningen te garanderen.De gemeente Beuningen gaat volgens een vastgelegde methode de preventie en bestrijding van fraude verbeteren.Klantprofiel en controleOm dat te realiseren wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde DPS-matrix (Diagnose-, Plan- en Sturingsmethode). Met de DPS-matrix is de gemeente in staat om klantprofielen op te stellen van uitkeringsgerechtigden. Met het klantprofiel kan de gemeente de klant meer toegespitst op zijn rechten en plichten wijzen en ondersteunen op weg naar zelfstandigheid. Maar met ditzelfde klantprofiel kan de gemeente ook controle op maat toepassen.Er zijn profielen (A) die lopen van ingeschrevenen met een hoge kans op uitstroom (geen uitkering meer nodig) en waarbij een laag risico op fraude is, tot ingeschrevenen (profiel D) met een lage kans op uitstroom en juist een hoog risico op fraude. De DPS-matrix biedt  de gemeente handvatten om bij ieder profiel adequaat de juiste controle toe te passen. Zo staat er bij profiel A beschreven dat er eventueel na 36 maanden een onderzoek plaats moet vinden terwijl er bij profiel D na 6 maanden al een extra gesprek plaatsvindt en na 12 een uitgebreid onderzoek. De gemeente verwacht met het in gebruik nemen van de DPS-matrix, op een klantvriendelijke en laagdrempelige wijze controle te kunnen uitvoeren. Daarnaast verwacht ze een administratieve lastenverlichting.

GEMEENTE, 3 mei 2012 – De gemeente Beuningen heeft beleid ontwikkeld om de handhaving van wet- en regelgeving op het terrein van sociale voorzieningen te garanderen.

De gemeente Beuningen gaat volgens een vastgelegde methode de preventie en bestrijding van fraude verbeteren.

Klantprofiel en controle
Om dat te realiseren wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde DPS-matrix (Diagnose-, Plan- en Sturingsmethode). Met de DPS-matrix is de gemeente in staat om klantprofielen op te stellen van uitkeringsgerechtigden. Met het klantprofiel kan de gemeente de klant meer toegespitst op zijn rechten en plichten wijzen en ondersteunen op weg naar zelfstandigheid. Maar met ditzelfde klantprofiel kan de gemeente ook controle op maat toepassen.

Er zijn profielen (A) die lopen van ingeschrevenen met een hoge kans op uitstroom (geen uitkering meer nodig) en waarbij een laag risico op fraude is, tot ingeschrevenen (profiel D) met een lage kans op uitstroom en juist een hoog risico op fraude. De DPS-matrix biedt  de gemeente handvatten om bij ieder profiel adequaat de juiste controle toe te passen. Zo staat er bij profiel A beschreven dat er eventueel na 36 maanden een onderzoek plaats moet vinden terwijl er bij profiel D na 6 maanden al een extra gesprek plaatsvindt en na 12 een uitgebreid onderzoek.

De gemeente verwacht met het in gebruik nemen van de DPS-matrix, op een klantvriendelijke en laagdrempelige wijze controle te kunnen uitvoeren. Daarnaast verwacht ze een administratieve lastenverlichting.

 

Cookieinstellingen