Duurzaam voedsel steeds vaker op boodschappenlijstje

Foto:

Consumenten kiezen vaker voor dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. In het afgelopen jaar gaven zij hier € 257 miljoen meer aan uit ten opzichte van 2012: een stijging van 10,8% naar in totaal circa € 2,5 miljard omzet. De uitgave aan voedsel zonder duurzaamheidskeurmerk laat met een daling van 1,1% een tegenovergesteld beeld zien.Deze gegevens blijken uit de 4e editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken vandaag naar de Kamer stuurt.

Staatssecretaris Dijksma: “De cijfers bevestigen dat de vraag van mensen naar dier- en milieuvriendelijke producten stevig doorzet. We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.”

Duurzame vis en eieren koplopers
Mensen kopen vooral meer duurzame vis (+21%) en eieren (+15%). 1 op de 3 verkochte eieren of visproducten uit de supermarkt heeft nu een duurzaamheidskeurmerk. Daarnaast kopen mensen ook dit jaar iets minder vlees, maar gaat er wel voor meer geld aan duurzaam vlees over de toonbank (+7,8%). Het aandeel biologisch brood (+6%) groeit bijna 2 keer zo snel als de markt voor ander brood.

Verschil tussen supermarkten en catering- en horecabedrijven

In supermarkten is het marktaandeel van duurzame producten 7% van de totale omzet en het aandeel groeide afgelopen jaar met 13,5%. De groei van duurzaam voedsel in speciaalzaken, zoals de groenteboer, viswinkels, bakkers, delicatessenwinkels ligt op ruim 9%. Bij cateringbedrijven, (fastfood-)restaurants en instellingen valt de groei van duurzame producten lager uit met bijna 3%.

68% van alle duurzame producten wordt verkocht in de supermarkt. Voor duurzaam vlees ligt het aandeel nog hoger. In praktisch 9 van de 10 gevallen wordt duurzaam vlees verkocht in de supermarkt. In 1 op de 10 gevallen wordt duurzaam vlees gehaald bij een speciaalzaak of gebruikt door een cateringbedrijf of restaurant. De onderzoekers constateren dat bedrijven in de catering- en horecasector meer gebruik zouden kunnen maken van de waardering van de consument voor duurzaam voedsel.

Reclame

rondeel-ewijk-tekst

Bron: www.rijksoverheid.nl

Cookieinstellingen