Fietsvisie Stadsregio Arnhem Nijmegen

Foto:

BEUNINGEN, 20 april 2010 – De mobiliteitsdruk in de Stadsregio Arnhem Nijmegen neemt toe tot 2040. Daarom wil de stadsregio het gebruik van de fiets stimuleren. Dat vraagt om kwalitatief goede fietsvoorzieningen met directe, comfortabele en veilige fietsroutes en aanvullende voorzieningen, zoals fietsenstallingen. Het regionale fietsbeleid met een hoofdnetwerk van fietsroutes ligt vast in de fietsvisie.De fietsvisie wordt momenteel verder uitgewerkt. Met een goed fietsbeleid, liggen er kansen om mobilisten te verleiden om de fiets te nemen. In de fietsvisie van de stadsregio staan deze kansen benoemd. De speerpunten zijn:

BEUNINGEN, 20 april 2010 – De mobiliteitsdruk in de Stadsregio Arnhem Nijmegen neemt toe tot 2040. Daarom wil de stadsregio het gebruik van de fiets stimuleren. Dat vraagt om kwalitatief goede fietsvoorzieningen met directe, comfortabele en veilige fietsroutes en aanvullende voorzieningen, zoals fietsenstallingen. Het regionale fietsbeleid met een hoofdnetwerk van fietsroutes ligt vast in de fietsvisie.

De fietsvisie wordt momenteel verder uitgewerkt. Met een goed fietsbeleid, liggen er kansen om mobilisten te verleiden om de fiets te nemen. In de fietsvisie van de stadsregio staan deze kansen benoemd. De speerpunten zijn:

  1. Het ontwikkelen van een regionaal netwerk van snelfietsroute voor woon – werkverkeer;
  2. het versterken van ketenmobiliteit;
  3. het stimuleren en faciliteren van werknemers en werkgevers in de keuze voor de fiets.

Fietsroutes
De ruggengraten zijn de belangrijkste regionale verbindingen tussen de twee kernsteden Arnhem en Nijmegen en de middelgrote steden. Deze vormen de basis van het hoofdnetwerk. De primaire routes vullen het hoofdnetwerk aan met verbindingen tussen alle grote kernen. De snelfietsroutes Arnhem – Nijmegen (RijnWaalpad), Arnhem – Zevenaar en Nijmegen – Beuningen zijn belangrijke schakels uit de fietsvisie die op dit moment worden uitgewerkt.

Ketenmobiliteit
In de fietsvisie wordt door de stadsregio prioriteit gegeven aan het verbeteren van ketenmobiliteit en de vervoersknoop, waarin de fiets een zeer belangrijke rol vervult. Ketenmobiliteit betekent dat een reiziger tijdens zijn reis verschillende vormen van vervoer gebruikt. Mensen zetten bijvoorbeeld hun fiets bij het station om daarna met de trein naar hun eindbestemming te gaan (of vice versa).

Fietsknooppuntenetwerk
Voor recreatief fietsverkeer in de regio is een netwerk van fietsknooppunten gerealiseerd. Dat is een netwerk van fietspaden, die elkaar op allerlei knooppunten kruisen. Zo kunnen fietsers heel eenvoudig verschillende routes fietsen. Informatie over de fietsroutes staan op overzichtskaarten in een folder en op panelen langs de paden of de website www.lekkerfietsen.nl

 

Bron: www.infrasite.nl/

 

 

Cookieinstellingen