A50: Niet dippen maar dimmen

EWIJK, 10 februari 2011 – Dimmen staat voor Denken In Mogelijk- heden en dat was de oproep van de Wijchense PvdA raadslid Johan Kievit tijdens de discussieavond afgelopen dinsdag in MFA ’t Hart.Woensdagmiddag van half 3 tot half zes vergaderde de vaste kamer- commissie voor Infrastructuur en Milieu met op de agenda de NSL-rapportage en de nulmeting van het RIVM. Doel van de avond was om te kijken naar haalbare en realistische voorstellen en om ideeën en handvaten te verzamelen voor een rapportage terug. Dit zou dan door de vertegenwoordigers van de fracties in Den Haag meegenomen kunnen worden in de vergadering.”Ik heb als doel om vanavond zoveel mogelijk argumenten op tafel te krijgen om door te spelen aan de vertegenwoordigers in Den Haag. Niet alleen van de PvdA maar juist ook van de andere partijen. De motie is raadsbreed aangenomen en het is dan ook jammer dat niet alle Politieke partijen van Beuningen vertegen- woordigd zijn want dan had je gezamenlijk een geluid richting een behoorlijk aantal fracties in Den Haag kunnen laten horen”, aldus Ria Straathof, PvdA raadslid in Beuningen.Naast uiteraard PvdA, waren ook CDA, BN&M en een delegatie van de SP aanwezig. Afwezig waren de VVD en Groen Links. Tijdens de zoektocht naar mogelijkheden om het beste voor de inwoners te bereiken, kwamen een aantal interessante suggesties, stand- punten en uitspraken naar voren.Houden aan toezeggingen naar aanleiding van NSL rapportageVoor maatregelen die in het NSL-rapport staan geldt een wettelijke uitvoeringsplicht. Tijdens de toelichting van RWS van vorige week werd hier aan getornd door aan te geven dat men eerst nog aan het eind van het jaar gaat meten voordat het definitief wordt of er 1,6 km aan schermen komt. Vanuit de zaal werd woensdagavond voorgesteld om RWS simpelweg aan de toezeggingen te houden. “Het staat immers zwart op wit en met die brief in de hand hebben we een keihard argument”, aldus Edwin Buikema, inwoner uit Ewijk.Geen vertrouwen in RijkswaterstaatUit de zaal komt een oproep om de betrokken gemeenten, Stadsregio en de Provincie op korte termijn een technische werkgroep te laten formeren. “Die moet dan kijken hoe ze kunnen voorkomen dat aan het eind van jaar RWS ‘weer lekker gaat poetsen’ zodat er uiteindelijk geen scherm meer in het kader van de luchtkwaliteit overblijft. RWS is goed in het naar zich toe rekenen en moet daarop gecontroleerd worden. Of wat ze doen wel spoort met Europese regelgeving. Ga dat bekijken zodat je voorbereid bent als er aan het eind van het jaar iets besloten gaat worden en dat je met argumenten kunt komen”, aldus een reactie uit de zaal. Met het wegpoetsen doelt men op het feit dat RWS een eigen interpretatie aan het rapport gegeven heeft waardoor slechts over 1,6 van de 7 in het rapport genoemde km’s schermen geplaatst worden.Second opinionUit het publiek kwam ook de suggestie om een second opion te laten uitvoeren. Andere landen voldoen wel of beter aan de normen en hebben wellicht betere rekenmodellen. De vraag is dan ook of er niet een second opinion uit een ander EEG land gevraagd kan worden.Stadsregio als lobbypuntStadsregio heeft milieu in de portefeuille en zou van daaruit een lobbyfunctie kunnen uitoefenen. De Stadsregio werkt ook aan het programma Eureka waar reductie van transport onderdeel van is. Door hun in de lobby te betrekken kan ook bij de Tweede Kamer aandacht gevraagd worden.Rol van de Provincie”Het is een Rijksweg en het Rijk gaat er over. De Provincie kan alleen aangeven wat het belang is en wat het geluid is van de burger”, zegt Yasemin Cegerek, Statenlid bij de Provincie Gelderland. “We moeten met zijn allen weten wat we willen en hoe dat zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden. Op nationaal niveau wordt naar de situatie gekeken en onderzoeken gedaan maar dat blijven cijfers terwijl de burgers hier met de concrete situatie te maken hebben. Het is daarom belangrijk om aan te geven wat het voor de burgers en de regio betekent. In de samenwerkings- programma’s wordt vooral gekeken naar wat de knelpunten en mogelijke maatregelen zijn. Ik vind het heel belangrijk dat de bewoners goed gehoord worden en dat hun belangen meege- nomen worden richting de politiek waar oplossingen gevonden kunnen worden. Als Statenlid kan ik vanuit mijn volksvertegenwoordigende taak de geluiden die ik hier gehoord heb meenemen richting de Provincie en ook richting andere partijen om zo het belang te benadrukken.”Minstens het minimale doenRWS houdt zich exact aan de normen. RWS en dus de overheid gedragen zich daarmee niet goed genoeg voor de mensen waar ze verantwoordelijk voor zijn. Je moet niet het minimale doen maar het minimale moet je minstens doen. Als er zoveel onrust door komt, als er zoveel onzekerheid is en als je zoveel schuift met cijfers dan vind ik dat de minister gehouden moet worden aan haar verantwoordelijkheid om op een fatsoenlijke manier met mensen om te gaan”, aldus oud wethouder Cees van Ingen.Overige in de regio gerelateerde problemenEr dient ook aandacht besteed te worden aan de verontrustende conclusies en vragen over de Duitse bocht bij knooppunt Neerbosch, de gevreesde files bij afslag Beuningen en het sluipverkeer bij Wijchen.Concretiseren van het probleemDe heer Versluis vraagt welke harde argumenten er zijn om Den Haag tot het plaatsen van hogere en bredere schermen te dwingen. “RWS is uitvoerend en die hebben vorige week keurig uitgelegd dat ze zich aan de normen houden omdat ze anders heel Nederland kunnen doen. Op grond waarvan zouden er hier hogere schermen moeten komen? Als die argumenten er niet zijn dan kunnen we hier wel zeggen dat we dat eisen maar daar komen we niet verder mee”, aldus de heer Versluis.Patrick Huisman, discussieleider van de avond vat daaruit het volgende samen: “We moeten dus zoeken naar wat ons uniek maakt, waar we precedent uit kunnen halen en een situatie kunnen noemen waardoor er hier wèl hogere schermen moeten komen.”RekenmodellenEr wordt herhaaldelijk naar de Rekenmodellen gewezen en betwijfeld of die goed zijn maar de deugdelijkheid daarvan staat buiten twijfel. Wat wel ter discussie gesteld kan worden is hoe de invoergegevens en de interpretatie daarvan tot stand zijn gekomen. Dat kan je kritisch bekijken en dat zou een taak van de gemeente moeten zijn. Hoe heeft RWS het rapport zo kunnen interpreteren dat men op slechts 1,6 km uitkomt?Meer scoringskansen bij luchtkwaliteitHet NSL-rapport is het belangrijkste wat afgelopen periode gebeurd is. Het zijn Europese normen waar Nederland in 2015 aan moet voldoen en waar volgens dit rapport niet aan voldaan gaat worden zonder aanvullende maatregelen. “Als dat rapport er niet geweest was, dan hadden we moties kunnen aannemen wat we willen dan hadden we niets voor elkaar gekregen”, aldus Ria Straathof. “Juist het feit dat het rapport er is waardoor we gemonitord worden en dat de luchtkwaliteit op de agenda van Europa staat, geeft ons de mogelijkheden om nog extra maatregelen te bedingen. Dat is het nieuwe element waar we het van moeten hebben en dat moeten we goed onder de aandacht brengen.”Actie!Ook worden de inwoners opgeroepen om in actie te komen. Uiteraard niet de A50 bezetten wordt er gelijk aan toegevoegd maar wel massaal als bewoners laten zien dat het tot hier is maar niet verder.Zoek medestandersGemeente Beuningen staat bovenaan in het NSL rapport. Zoek medestanders in de andere gemeenten die nummer 2 en 3 staan.FijnstofOp de dag van de discussie waren er tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer vragen gesteld over het feit dat er scholen binnen de 300 meter van de snelweg staan terwijl er een advies is om dit niet . In Ewijk zijn er wel 56 gezinnen die hier last van hebben. Genoeg in de kamer die het roerend mee eens waren tijdens het vragenuurtje in de Kamer.Een laatste conclusie tijdens de discussieavond is dat ondanks dat er door de overheid controles zijn, het dan nog steeds goed is dat de bewoners de vingers aan de pols houden en dat ook de lokale politiek dat moet doen.

EWIJK, 10 februari 2011 – Dimmen staat voor Denken In Mogelijk- heden en dat was de oproep van de Wijchense PvdA raadslid Johan Kievit tijdens de discussieavond afgelopen dinsdag in MFA ’t Hart.

Woensdagmiddag van half 3 tot half zes vergaderde de vaste kamer- commissie voor Infrastructuur en Milieu met op de agenda de NSL-rapportage en de nulmeting van het RIVM. Doel van de avond was om te kijken naar haalbare en realistische voorstellen en om ideeën en handvaten te verzamelen voor een rapportage terug. Dit zou dan door de vertegenwoordigers van de fracties in Den Haag meegenomen kunnen worden in de vergadering.

“Ik heb als doel om vanavond zoveel mogelijk argumenten op tafel te krijgen om door te spelen aan de vertegenwoordigers in Den Haag. Niet alleen van de PvdA maar juist ook van de andere partijen. De motie is raadsbreed aangenomen en het is dan ook jammer dat niet alle Politieke partijen van Beuningen vertegen- woordigd zijn want dan had je gezamenlijk een geluid richting een behoorlijk aantal fracties in Den Haag kunnen laten horen”, aldus Ria Straathof, PvdA raadslid in Beuningen.

Naast uiteraard PvdA, waren ook CDA, BN&M en een delegatie van de SP aanwezig. Afwezig waren de VVD en Groen Links. Tijdens de zoektocht naar mogelijkheden om het beste voor de inwoners te bereiken, kwamen een aantal interessante suggesties, stand- punten en uitspraken naar voren.

Houden aan toezeggingen naar aanleiding van NSL rapportage
Voor maatregelen die in het NSL-rapport staan geldt een wettelijke uitvoeringsplicht. Tijdens de toelichting van RWS van vorige week werd hier aan getornd door aan te geven dat men eerst nog aan het eind van het jaar gaat meten voordat het definitief wordt of er 1,6 km aan schermen komt. Vanuit de zaal werd woensdagavond voorgesteld om RWS simpelweg aan de toezeggingen te houden. “Het staat immers zwart op wit en met die brief in de hand hebben we een keihard argument”, aldus Edwin Buikema, inwoner uit Ewijk.

Geen vertrouwen in Rijkswaterstaat
Uit de zaal komt een oproep om de betrokken gemeenten, Stadsregio en de Provincie op korte termijn een technische werkgroep te laten formeren. “Die moet dan kijken hoe ze kunnen voorkomen dat aan het eind van jaar RWS ‘weer lekker gaat poetsen’ zodat er uiteindelijk geen scherm meer in het kader van de luchtkwaliteit overblijft. RWS is goed in het naar zich toe rekenen en moet daarop gecontroleerd worden. Of wat ze doen wel spoort met Europese regelgeving. Ga dat bekijken zodat je voorbereid bent als er aan het eind van het jaar iets besloten gaat worden en dat je met argumenten kunt komen”, aldus een reactie uit de zaal. Met het wegpoetsen doelt men op het feit dat RWS een eigen interpretatie aan het rapport gegeven heeft waardoor slechts over 1,6 van de 7 in het rapport genoemde km’s schermen geplaatst worden.

Second opinion
Uit het publiek kwam ook de suggestie om een second opion te laten uitvoeren. Andere landen voldoen wel of beter aan de normen en hebben wellicht betere rekenmodellen. De vraag is dan ook of er niet een second opinion uit een ander EEG land gevraagd kan worden.

Stadsregio als lobbypunt
Stadsregio heeft milieu in de portefeuille en zou van daaruit een lobbyfunctie kunnen uitoefenen. De Stadsregio werkt ook aan het programma Eureka waar reductie van transport onderdeel van is. Door hun in de lobby te betrekken kan ook bij de Tweede Kamer aandacht gevraagd worden.

Rol van de Provincie
“Het is een Rijksweg en het Rijk gaat er over. De Provincie kan alleen aangeven wat het belang is en wat het geluid is van de burger”, zegt Yasemin Cegerek, Statenlid bij de Provincie Gelderland. “We moeten met zijn allen weten wat we willen en hoe dat zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden. Op nationaal niveau wordt naar de situatie gekeken en onderzoeken gedaan maar dat blijven cijfers terwijl de burgers hier met de concrete situatie te maken hebben. Het is daarom belangrijk om aan te geven wat het voor de burgers en de regio betekent. In de samenwerkings- programma’s wordt vooral gekeken naar wat de knelpunten en mogelijke maatregelen zijn. Ik vind het heel belangrijk dat de bewoners goed gehoord worden en dat hun belangen meege- nomen worden richting de politiek waar oplossingen gevonden kunnen worden. Als Statenlid kan ik vanuit mijn volksvertegenwoordigende taak de geluiden die ik hier gehoord heb meenemen richting de Provincie en ook richting andere partijen om zo het belang te benadrukken.”

Minstens het minimale doen
RWS houdt zich exact aan de normen. RWS en dus de overheid gedragen zich daarmee niet goed genoeg voor de mensen waar ze verantwoordelijk voor zijn. Je moet niet het minimale doen maar het minimale moet je minstens doen. Als er zoveel onrust door komt, als er zoveel onzekerheid is en als je zoveel schuift met cijfers dan vind ik dat de minister gehouden moet worden aan haar verantwoordelijkheid om op een fatsoenlijke manier met mensen om te gaan”, aldus oud wethouder Cees van Ingen.

Overige in de regio gerelateerde problemen
Er dient ook aandacht besteed te worden aan de verontrustende conclusies en vragen over de Duitse bocht bij knooppunt Neerbosch, de gevreesde files bij afslag Beuningen en het sluipverkeer bij Wijchen.

Concretiseren van het probleem
De heer Versluis
vraagt welke harde argumenten er zijn om Den Haag tot het plaatsen van hogere en bredere schermen te dwingen. “RWS is uitvoerend en die hebben vorige week keurig uitgelegd dat ze zich aan de normen houden omdat ze anders heel Nederland kunnen doen. Op grond waarvan zouden er hier hogere schermen moeten komen? Als die argumenten er niet zijn dan kunnen we hier wel zeggen dat we dat eisen maar daar komen we niet verder mee”, aldus de heer Versluis.
Patrick Huisman, discussieleider van de avond vat daaruit het volgende samen: “We moeten dus zoeken naar wat ons uniek maakt, waar we precedent uit kunnen halen en een situatie kunnen noemen waardoor er hier wèl hogere schermen moeten komen.”

Rekenmodellen
Er wordt herhaaldelijk naar de Rekenmodellen gewezen en betwijfeld of die goed zijn maar de deugdelijkheid daarvan staat buiten twijfel. Wat wel ter discussie gesteld kan worden is hoe de invoergegevens en de interpretatie daarvan tot stand zijn gekomen. Dat kan je kritisch bekijken en dat zou een taak van de gemeente moeten zijn. Hoe heeft RWS het rapport zo kunnen interpreteren dat men op slechts 1,6 km uitkomt?

Meer scoringskansen bij luchtkwaliteit
Het NSL-rapport is het belangrijkste wat afgelopen periode gebeurd is. Het zijn Europese normen waar Nederland in 2015 aan moet voldoen en waar volgens dit rapport niet aan voldaan gaat worden zonder aanvullende maatregelen. “Als dat rapport er niet geweest was, dan hadden we moties kunnen aannemen wat we willen dan hadden we niets voor elkaar gekregen”, aldus Ria Straathof. “Juist het feit dat het rapport er is waardoor we gemonitord worden en dat de luchtkwaliteit op de agenda van Europa staat, geeft ons de mogelijkheden om nog extra maatregelen te bedingen. Dat is het nieuwe element waar we het van moeten hebben en dat moeten we goed onder de aandacht brengen.”

Actie!
Ook worden de inwoners opgeroepen om in actie te komen. Uiteraard niet de A50 bezetten wordt er gelijk aan toegevoegd maar wel massaal als bewoners laten zien dat het tot hier is maar niet verder.

Zoek medestanders
Gemeente Beuningen staat bovenaan in het NSL rapport. Zoek medestanders in de andere gemeenten die nummer 2 en 3 staan.

Fijnstof
Op de dag van de discussie waren er tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer vragen gesteld over het feit dat er scholen binnen de 300 meter van de snelweg staan terwijl er een advies is om dit niet . In Ewijk zijn er wel 56 gezinnen die hier last van hebben. Genoeg in de kamer die het roerend mee eens waren tijdens het vragenuurtje in de Kamer.

Een laatste conclusie tijdens de discussieavond is dat ondanks dat er door de overheid controles zijn, het dan nog steeds goed is dat de bewoners de vingers aan de pols houden en dat ook de lokale politiek dat moet doen.

 

Foto’s boven en onder: Grote opkomst en actieve deelname door aanwezigen

 

Cookieinstellingen