Koningstraat wordt fietsstraat

Foto:

EWIJK, 5 augustus 2011 – Bij het college van de gemeente Beuningen bestaat al langer de wens om de Koningstraat verkeersveiliger te maken en het doorgaande verkeer te weren.Zij heeft in juli het besluit genomen om de Koningstraat voor gemoto- riseerd verkeer af te sluiten en deze als fietsstraat in te richten.Volgens het voorstel zal eerst op korte termijn al een tijdelijke afsluiting plaatsvinden. Dit gebeurt om metingen naar verkeers- bewegingen rondom Ewijk te kunnen doen. Daarna wordt de afsluiting weer ongedaan gemaakt tot na de realisatie van het nieuwbouwproject Keizershoeve II in Ewijk. Wanneer dit project afgerond is zal de definitieve afsluiting van de Koningstraat gerealiseerd worden.Op dit moment zijn de drie ontsluitingswegen voor Ewijk.* Via de Julianastraat komt men op de Van Heemstraweg, * via de Koningstraat en de parallelweg aan de Schoenaker komt men uit bij de rotonde van de MacDonalds en * via de Steeg en de Goudwerf komt men over het industrieterrein eveneens op de rotonde van de MacDonalds uit. Deze laatste route is 2x langer dan de route via de Koningstraat en daarom een niet veel gebruikte route. Er is daarom sprake van twee in algemeen gebruik zijnde ontsluitingswegen. Wanneer de Koningstraat afgesloten wordt zal de Julianastraat gebruikt wor- den om Ewijk uit te komen. In het verleden heeft de politie daarom negatief geadviseerd op plannen om de Koningstraat af te sluiten. De aanwezigheid van de basisschool aan de Julianastraat maakte deze straat als enige ontsluitingsweg niet wenselijk. De basisschool is inmiddels naar het MFA verhuisd. Met de komst van Keizershoeve II en de aansluiting hiervan op de Ooigraaf is er een nieuwe ontsluiting van Ewijk waardoor het alsnog mogelijk wordt om de Koningstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.Doortrekken OoigraafOm Keizershoeve II aan te leggen zal de projectontwikkelaar de Ooigraaf aansluiten op Keizershoeve II. Op de rotonde bij de Shell kan men dan via de Ooigraaf het project Keizershoeve II bereiken. Tijdens de bouw zal alleen bouwverkeer gebruik mogen maken van de Ooigraaf. Daarna zal de Ooigraaf in gebruik genomen worden voor normaal verkeer. De Koningstraat wordt dan voor gemotoriseerd verkeer afgesloten en zal op termijn als fietsstraat ingericht worden. De gemeente bekijkt de mogelijkheid om de kosten hiervan uit het project ‘Snelfietsroute Beuningen – Nijmegen’ te halen.De tijdelijke afsluiting zal op korte termijn plaatsvinden en heeft als doel de resultaten van o.a. metingen tijdens deze afsluiting mee te nemen in het traject om de plannen te realiseren. Na overleg met betrokkenen zal een verkeersbesluit genomen moeten worden dat gepubliceerd wordt en zes weken ter inzage komt te liggen. Pas na dit alles zal het nu genomen besluit definitief zijn en uitgevoerd kunnen worden.

EWIJK, 5 augustus 2011 – Bij het college van de gemeente Beuningen bestaat al langer de wens om de Koningstraat verkeersveiliger te maken en het doorgaande verkeer te weren.

Zij heeft in juli het besluit genomen om de Koningstraat voor gemoto- riseerd verkeer af te sluiten en deze als fietsstraat in te richten.

Volgens het voorstel zal eerst op korte termijn al een tijdelijke afsluiting plaatsvinden. Dit gebeurt om metingen naar verkeers- bewegingen rondom Ewijk te kunnen doen. Daarna wordt de afsluiting weer ongedaan gemaakt tot na de realisatie van het nieuwbouwproject Keizershoeve II in Ewijk. Wanneer dit project afgerond is zal de definitieve afsluiting van de Koningstraat gerealiseerd worden.

Op dit moment zijn de drie ontsluitingswegen voor Ewijk.
* Via de Julianastraat komt men op de Van Heemstraweg,
* via de Koningstraat en de parallelweg aan de Schoenaker komt men uit bij de rotonde van de MacDonalds en
* via de Steeg en de Goudwerf komt men over het industrieterrein eveneens op de rotonde van de MacDonalds uit.

Deze laatste route is 2x langer dan de route via de Koningstraat en daarom een niet veel gebruikte route. Er is daarom sprake van twee in algemeen gebruik zijnde ontsluitingswegen. Wanneer de Koningstraat afgesloten wordt zal de Julianastraat gebruikt wor- den om Ewijk uit te komen. In het verleden heeft de politie daarom negatief geadviseerd op plannen om de Koningstraat af te sluiten. De aanwezigheid van de basisschool aan de Julianastraat maakte deze straat als enige ontsluitingsweg niet wenselijk. De basisschool is inmiddels naar het MFA verhuisd. Met de komst van Keizershoeve II en de aansluiting hiervan op de Ooigraaf is er een nieuwe ontsluiting van Ewijk waardoor het alsnog mogelijk wordt om de Koningstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

Doortrekken Ooigraaf
Om Keizershoeve II aan te leggen zal de projectontwikkelaar de Ooigraaf aansluiten op Keizershoeve II. Op de rotonde bij de Shell kan men dan via de Ooigraaf het project Keizershoeve II bereiken. Tijdens de bouw zal alleen bouwverkeer gebruik mogen maken van de Ooigraaf. Daarna zal de Ooigraaf in gebruik genomen worden voor normaal verkeer. De Koningstraat wordt dan voor gemotoriseerd verkeer afgesloten en zal op termijn als fietsstraat ingericht worden. De gemeente bekijkt de mogelijkheid om de kosten hiervan uit het project ‘Snelfietsroute Beuningen – Nijmegen’ te halen.

De tijdelijke afsluiting zal op korte termijn plaatsvinden en heeft als doel de resultaten van o.a. metingen tijdens deze afsluiting mee te nemen in het traject om de plannen te realiseren. Na overleg met betrokkenen zal een verkeersbesluit genomen moeten worden dat gepubliceerd wordt en zes weken ter inzage komt te liggen. Pas na dit alles zal het nu genomen besluit definitief zijn en uitgevoerd kunnen worden.

 

Cookieinstellingen