Kaasschaaf economie

Eten is een feest. Althans, dat heb ik van thuis uit meegekregen. Helaas
is het op het moment verre van feest in de horecawereld. Faillissementen
van restaurants vliegen je om de oren. De crisis is daar en het station
‘feest’ wordt op het moment overgeslagen. De markt is bezeten door
angst, want wie volgt? Tegenwoordig is feest in de horecawereld net zo
exclusief als een stukje Wagyu biefstuk met een glaasje Heidsieck
Diamant Bleu uit 1907.Door Thomas Luttikhold

Kater
Vroeger was dit toch anders. Voor oktober 2008 was het feest namelijk in volle gang, maar door de kredietcrisis voelt alles daarna als ‘the day after’ met een beroerde kater. Tijden veranderen. Vroeger nam je nieuwe klanten mee naar een sterrenzaak om indruk te maken, nu wordt dit als ‘cocky’ ervaren. Vroeger was het personeelsfeest een ‘eating frenzy’, omdat de baas wou laten zien hoe goed de zaken gaan. Nu volgt een gematigde lunch met een boterham kaas of plakkerige pindakaas. Het moge duidelijk zijn, tijden veranderen.
 
Faillissement
Onderhand duurt de kater toch al een kleine vijf jaar. De faillissementen komen onverminderd hard binnen. Alleen in het eerste kwartaal waren er net zoveel meldingen van faillissementen in de horeca als dat de oudste Nederlander oud is, 107 dus. Een logisch gevolg van het feit dat iedereen meer omzet nodig heeft, maar deze er simpelweg niet meer is. Omzetstijging is en blijft ‘key’, althans zo wordt gedacht. Dit resulteert in een zwaar concurrerende markt waarbij de grote overleven. Deze ‘trend’ bestaat al vijf jaar en ik stel mijzelf de vraag: ‘Wie zijn er nog over wanneer de ontnuchtering inslaat?’
 
Kaasschaaf economie
Elke maand schaaft de kaasschaaf weer een ‘plakje goed gerijpte’ horecabedrijven van het geheel af totdat er niets van de kaas meer over is. Zolang consumenten niet plots meer gaan uitgeven, brengen veel horecabedrijven zichzelf naar de slachtbank van het faillissement. Gek, vooral als je weet dat de Nederlandse horeca jaarlijks verantwoordelijk is voor €800 miljoen aan voedselverspilling. Een enorm bedrag dat niet te verdienen is bij de consument, maar juist bij de horecabedrijven zelf. Het is tijd om zelf de kaasschaaf te pakken en deze €800 miljoen plakje voor plakje terug te verdienen. Hoogste tijd om de kater weg te spoelen met een glaasje Heidsieck Diamant Bleu. Maar pas op! Zelfs de beste chef snijdt zich soms in de vingers met een kaasschaaf.

Met een economische en ecologische blik naar de problematiek worden bedrijven en consumenten op de problematiek rond voedselverspilling geattendeerd. “Ook bij jou thuis is er een slag te slaan”,  zegt Thomas. “Wordt ook ‘waste watcher’, door mijn wekelijkse ‘Wasteless Wednesday’ tips te volgen. Want, in de wereld van morgen is geen ruimte voor voedselverspilling.”