Postbezorger Sandd wil nog steeds goedkoper post bezorgen

Foto: Sandd

Postbezorger Sandd wil graag in gesprek met een volgend kabinet over ,,haar bijdrage aan een toekomstbestendige, betaalbare en kwalitatief hoogstaande postvoorziening”. Dat stelt het bedrijf naar aanleiding van een verkenning van de postmarkt die minister Kamp van Economische Zaken maandag naar buiten bracht. Daarin stelt Kamp volgens Sandd ,,een aantal zeer relevante vragen” over hoe de postbezorging aan consumenten kan worden veiliggesteld.

Sandd herhaalde dat het de universele postdienst over wil nemen van PostNL met een hoger niveau en een lagere prijs. Het bedrijf lanceerde dat plan vorige maand, maar stuurde al in november een voorstel naar Kamp.

Kamp stelde in zijn stuk over de marktverkenning dat in de toekomst mogelijk op minder verplichte dagen post wordt bezorgd en de kosten hoger worden. Er moeten in ieder geval fundamentele keuzes worden gemaakt zodat postbezorging betaalbaar en beschikbaar blijft, en aantrekkelijk blijft voor postbezorgende bedrijven. Die keuzes laat hij echter aan zijn opvolger en de Tweede Kamer.

De regels voor de krimpende postmarkt moeten op korte termijn wel worden herzien omdat er steeds meer communicatie digitaal plaatsvindt, zo benadrukte hij maandag. Door het maken van heldere keuzes weten bedrijven in de sector waar ze aan toe zijn en kunnen ze daar op inspelen. Het geeft ook duidelijkheid aan de duizenden postbezorgers en medewerkers, aldus de minister.

,,De tas van de postbode en de brievenbussen raken steeds leger, terwijl de eisen aan bezorging hoog zijn. Digitalisering gaat steeds verder en dat dwingt ons om op korte termijn het gereguleerde deel van de postmarkt te herzien”, concludeerde Kamp.

Uit de onderzoeken naar de postmarkt blijkt WhatsApp inmiddels communicatiemiddel nummer één te zijn, gevolgd door mobiel bellen en e-mail. Post is gedaald naar de zesde plaats. 62 procent van de ondervraagden vindt communiceren via post ‘gedoe’, terwijl in 2011 52 procent post juist als ‘makkelijk’ typeerde.

In vergelijking met vijf jaar geleden worden er door Nederlandse bedrijven en consumenten 35 procent minder brieven en andere poststukken verstuurd. Maar nog altijd gaat het om jaarlijks 2,9 miljard poststukken. Het overgrote deel daarvan is zakelijke post.

PostNL zegt de marktvisie van Kamp te bestuderen en daarna met een reactie te komen.

Lees ook:

Cookieinstellingen