Ingezonden brief: scooteroverlast in centrum Beuningen

Foto: google streetview

Het winkelcentrum van Beuningen, rondom het Julianaplein, is een voetgangersgebied waar fietsers worden toegestaan. Ook het laden en lossen door leveranciers van de diverse ondernemers is toegestaan. Dat is logisch.

Snorfietsen, scooters en ander gemotoriseerd verkeer is er echter verboden. Dit is al jaren zo en staat ook duidelijk aangegeven op de borden die bij iedere toegangsweg naar het winkelgebied zijn geplaatst. Dit heeft natuurlijk een goede reden. Allereerst is het voor al dat winkelpubliek te voet niet veilig als zij steeds alert moeten zijn op langsrazende scooters en snorfietsen. En met de vele loslopende (kleine) kinderen die zomaar een hoek om komen rennen, is een ongeluk snel gebeurd. Ook hondenbezitters die met hun aangelijnde hond door het dorpscentrum wandelen, zouden regelmatig te maken kunnen krijgen met schrikkende en blaffende honden.

Dan zijn er de terrassen. De horeca in het centrum van Beuningen is aan het opbloeien. Zeker tijdens de warme dagen zijn de terrassen gevuld met mensen die in de buitenlucht een maaltijd, snack of drankje nuttigen. Voorbij sjezende scooters zijn dan niet bepaald sfeer verhogend. Niet alleen door het harde motorgeluid, maar ook door de stank van uitlaatgassen.

En tenslotte zijn er natuurlijk de bewoners van het Julianaplein en omgeving. Door de geluidsversterkende werking van de gevels, klinkt het lawaai van een langsrijdende scooter in de woningen boven de winkels behoorlijk hard. Dit geldt trouwens ook op straatniveau. De ramen openzetten op warme dagen geeft dus geluidsoverlast én stankoverlast.

Gelukkig is er dus een verbod op snorfietsen en scooters in het winkelgebied. Alleen wordt dit verbod niet nageleefd. En ook niet gehandhaafd. Iedere dag weer rijden talloze snorfietsen en scooters af en aan. Overdag zijn dit vooral personen die weten dat de route van A naar B via de winkelstraten korter is en ’s avonds (rond etenstijd) rijden de scooters van bezorgdienst Thuisbezorgd.nl af en aan. Liefst zo snel mogelijk, want de klant wacht op een bestelling die natuurlijk warm moet worden afgeleverd.

Het gedeelte tussen Expert en Verploegen Schoenmode is een geliefde sluiproute voor gemotoriseerd verkeer op twee wielen. En omdat dit een mooi recht stuk is, hoeft er ook geen gas te worden teruggenomen tussen de Schoolstraat en het Amaliaplein of andersom. Dit kan allemaal omdat er niet wordt gecontroleerd op dit gemotoriseerde verkeer. De scooteraars kunnen dus hun gang gaan. Er zijn geen boetes en niemand wordt aangesproken. Dat kan ook niet, want er is geen toezicht.

De gemeente Beuningen heeft zo’n €350.000,- gereserveerd voor het opknappen en aantrekkelijker maken van het dorpscentrum. Er wordt meer groen geplaatst, meer fietsbeugels en er zijn zelfs plannen voor een groot gezamenlijk terras voor de horeca op het Julianaplein. Dat zijn allemaal geweldige initiatieven. Maar hoeveel mensen zullen van zo’n terras gebruik blijven maken als zij om de haverklap hun gesprek moeten onderbreken wegens een knetterende scootermotor. Of als hun maaltijd naar uitlaatgassen smaakt. Echt ontspannen op een terrasje zitten, wordt op die manier niet aantrekkelijker gemaakt.

Handhaving van regels is natuurlijk noodzakelijk. Maar makkelijk is het niet als de aangewezen handhavers simpelweg niet aanwezig (kunnen) zijn. Waarschijnlijk door bezuinigingen. In de grotere steden werkt de handhaving overigens prima. Daar is toezicht door bijvoorbeeld stadswachten en politie. De pakkans bij het rijden met een scooter door een voetgangersgebied is aanzienlijk. Daarom is daar de overlast ook beperkt tot een minimum. Maar in een dorp als Beuningen moeten we het doen met slechts twee wijkagenten waarvan één verantwoordelijk is voor het centrum. En daarmee red je het natuurlijk niet. Zeker niet al je er van uitgaat dat een wijkagent niet de hele dag door het winkelcentrum blijft rondlopen om scooteraars aan te spreken of te bekeuren. Er zijn genoeg andere zaken die aandacht nodig hebben.

Wat zou dan een oplossing zijn?

Die wijsheid heb ik niet in pacht. Ik zou kunnen voorstellen om in ieder geval tijdens de winkelopeningsuren een koppel van BOA’s door het centrum te laten lopen. Een soort ‘dorpswacht’ dus, die overtreders kan aanspreken en eventueel mag bekeuren. De aanwezigheid van zo’n koppel heeft op den duur ook een preventieve werking. Als men weet dat er wordt gecontroleerd, wordt het risico te groot en zal men toch maar de (iets) langere route over de openbare weg kiezen.

Maar voor zo’n oplossing is uiteraard geld nodig. En dat is weer een verhaal voor de lokale politiek…

Cookieinstellingen