Nepbankmedewerker opgepakt bij ophalen pinpas

Foto: Beuningen Nieuws

Zoals al eerder gepost ziet de politie de afgelopen tijd een forse toename in bankhelpdeskfraude. Criminelen doen zich telefonisch voor als bankmedewerker. verschijnen aan de deur in een poging bankgegevens en pinpassen te bemachtigen of slachtoffers bewegen om geld over te maken. Zelfs kan het zijn dat als u op uw mobiele telefoon gebeld wordt, er op het telefoonscherm de naam van een bank verschijnt in plaats van een telefoonnummer.

Zo werd begin oktober een bewoner aan de Cranenburgsestraat in Groesbeek bijna slachtoffer. Na een lang telefoongesprek met de ‘bank’ meldde zich een ‘medewerker’ bij hem aan de deur om zijn pinpas op te halen. Dankzij alerte familie is de ‘medewerker’, jongen van 17 uit Drunen, tegengehouden en even later gearresteerd. Hij is verhoord en zal zich voor de rechter moeten verantwoorden.

Wat kun jij doen tegen bankhelpdeskfraude?

  • Trap niet in de stroom aan persoonlijke informatie, kennis of details die aan de telefoon gedeeld kunnen worden. Criminelen kunnen via het internet vaak aan veel persoonlijke informatie komen.
  • Een bank vraagt nooit per mail of telefonisch naar inloggegevens of om geld over te maken ‘naar een veilige rekening’.
  • Ook komt een bank nooit aan de deur om een pas op te halen, doorgeknipt of niet. Geef uw pas dus nooit aan iemand mee.
  • Belt iemand op met zo’n verzoek? Hang direct op, bel zelf uw bank en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.

Senioren

We zien dat vooral senioren vaak benaderd worden door criminelen. Bespreek dit dus ook met je (groot)ouders, waarschuw ze voor dit gedrag en spreek af dat ze nooit meewerken en bij twijfel altijd zelf met hun bank bellen, of met jou, als familielid.

Reacties