Op dinsdag 5 juni is er voor de tiende keer een kindergemeenteraad in het gemeentehuis van Beuningen. Achtenveertig leerlingen van zes basisscholen doen mee. De leerlingen bedenken concrete plannen rond het thema ‘Energiek Beuningen – duurzaamheid op school.
’s Avonds adviseren de leerlingen in de raadsvergadering de kindergemeenteraad over de besteding van een bedrag van €2.500,-. Het beste plan wordt ook daadwerkelijk uitgevoerd. De kinderen houden zich op 5 juni een dag lang op het gemeentehuis bezig met lokale politiek door concrete plannen te bedenken in het kader van het thema ‘Energiek Beuningen – duurzaamheid op school’.
Zelf aan de slag
Tijdens de werkdag op het gemeentehuis voeren de leerlingen een gesprek met raadsleden, die iets vertellen over hun werk en hun standpunten geven over het thema ‘Energiek Beuningen – duurzaamheid op school’. Hierdoor kunnen de leerlingen hun projectvoorstellen goed onderbouwen.
Kindergemeenteraadsvergadering
’s Avonds tijdens de vergadering van 18.00 tot 19.30 uur in de raadzaal is iedereen van harte welkom. De leerlingen adviseren in de Kindergemeenteraadsvergadering over de besteding van de €2.500. Het project dat met een meerderheid van de stemmen wordt aangenomen, voert de gemeente uit. Voor de kinderen een unieke kans om daadwerkelijk invloed uit te oefenen op het gemeentebeleid. De kindergemeenteraadsvergadering is altijd drukbezocht. Daarom wordt de hal van het gemeentehuis voorzien van een televisiescherm. Volwassenen kunnen hiervandaan meekijken naar het debat in de raadzaal.
Bereikbaarheid
Vanwege de mogelijke verkeersdrukte tijdens de kindergemeenteraad vragen we iedereen zoveel mogelijk te voet of per fiets naar het gemeentehuis te komen. Fietsen kunnen voor het gemeentehuis worden gestald. Wie toch met de auto komt, kan deze parkeren op het terrein aan de voorkant en achterkant van het gemeentehuis.
Spel over politiek
In april hebben de leerlingen van groep 7 en 8 van de deelnemende scholen het spel Democracity gespeeld. Een spel ter voorbereiding op de kindergemeenteraad, waarbij de leerlingen ondervinden hoe democratische besluitvorming werkt. Tijdens het spel leerden de leerlingen onderhandelen, debatteren en uiteindelijk keuzes maken voor het inrichten van ‘hun’ dorp. Ook enkele raadsleden waren aanwezig om vragen van kinderen te beantwoorden