Vierdaagsefeesten signaleert voortzetting trends

Foto: Mathijs Hanenkamp

Gedurende het jaar worden de trends al zichtbaar bij het aanvragen van de activiteiten bij de voordracht van de meer dan 300 vergunningen die gelden voor de terrassen, podia en standplaatsen tijdens Vierdaagsefeesten, jaarlijks in de derde van juli.

In de uitvoering van het evenement worden de trends ook tastbaar. Als het gaat om doe-activiteiten is er dit jaar aanzienlijk meer te doen voor de bezoekers. Veel daarvan vindt overdag plaats. Abseilen van de Stevenstoren, yogalessen, 3D workshops, een virtuele ruimtereis van de Radboud Universiteit en e-gaming van Formule 1 en voetbal. Maar er zijn ook enorm veel activiteiten voor kinderen, en concepten zoals het Voorlezen voor Volwassenen, Dansen met je Oma, maak-je-eigen-filmopnamen, Uniek Wandelen met een diversiteit aan bezoekers en de Lokale Tafel van Morgen springen eruit in de programmering.

Ook muziekstijlen veranderen. Opvallend is het aantal reggae-optredens dat her en der in de stad opduikt. Terug van weggeweest. Stijldansen blijft ook in populariteit toenemen. Op verschillende pleinen en parken stuit je op paartjes die op salsa, jazz of klassieke tonen verbazingwekkende kunsten vertonen. Of in ieder geval hun best daartoe doen.

Het omgekeerde vindt ook steeds vaker plaats: met een grote, grote massa liefhebbers dezelfde dans doen. Geruchten dat dit tot een aardbeving leidt – “en een stapje naar links, en een sprongetje naar rechts”- lijken uit de lucht gegrepen, maar dat er trillingen voelbaar zijn in de omliggende foodstands staat buiten kijf.

Sommige trends doet Vierdaagsefeesten niet aan mee. Zo besloot het evenement al eerder geen voordracht tot vergunning te doen voor ondernemers die lachgas wilden verkopen. Wel weer leuk, en nieuw in het straatbeeld, zijn de detailhandel-achtige verkopers die rond de podia een prettige beleving toevoegen: heerlijke Franse worsten, prachtige duurzaam vervaardigde sweaters, een vlotte kapper en lekkere truffelmayonaise. Wij zijn fan van deze trend!

Een onveranderde voortzetting van een trend die al een drietal jaren aanhoudt: nog steeds komen er meer fietsen bij. De extra fietsenstallingen die de organisatie plaatste zijn binnen de kortste keren ontdekt en staan alweer vol. Steeds meer bezoekers komen ook van verder weg met de elektrische fiets: de bewaakte fietsenstallingen zijn dan ook als eerste volledig bezet.

De grappigste trend van 2018: de luipaardprint! Bloesjes, jurkjes, broeken, rokken, hemdjes, tuinbroeken, tassen of badlakens – de panterprint is – zelfs in alle kleuren van de regenboog – een opvallend element in het zomerse straatbeeld.

De trend dat er in de combinatie van dag-en avondprogrammering meer bezoekers komen is ook op dinsdag zichtbaar. Het is net als de afgelopen dagen drukker dan vorig jaar.

Bezoekersaantallen

  • zaterdag 14 juli 2018 215.000 (zaterdag 2017 205.000)
  • zondag 15 juli 2018 230.000 (zondag 2017 225.000)
  • maandag 16 juli 2018 195.000 (maandag 2017 185.000)
  • dinsdag 17 juli 2018 200.000 ( dinsdag 2017 190.000)

(totaal 2017 1.525.000)

Cookieinstellingen